TEST: Fleksibilitet på alle fire

Produksjonen av firehjulstrekkere har ligget død siden 1993 for den franske bilprodusentens del. Helt til nå.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Scénic RX4 er rykende fersk på det norske markedet. Den ble presentert for første gang i august 1999,og presselanseringen av den franske firehjulstrekkeren i Norge var ett år senere – i slutten av august i år. Vi var tilstede, og hvordan våre første inntrykk av bilen var, kan du studere nærmere i denne artikkelen.

På basis av Scénic

Selv om akkurat denne bilen er ny i Norge, kan det hende du drar kjensel på franskmannen. Firehjulstrekkeren er nemlig bygget på basis av Mégane Scénic, som igjen er bygget på basis av Renault Mégane. Mégane Scénic har litt lengre fartstid på markedet enn dens firehjulsdrevne avkom – denne fleksibilen debuterte i 1996.

I 1999 kom franskmannen med en ansiktsløftning, og i etterdønningen etter denne løften ble Scénic RX4 presentert. Vi så RX4 for første gang under bilutstillingen i Frankfurt i september 1999 – og vår rapport fra dette møtet kan du lese her.

Fleksibel SUV

Scénic RX4 er en såkalt SUV – Sport Utility Vehicle. SUV-er har lenge vært populære ”over there”, i USA – hvor forkjærligheten for slike robuste doninger er stor. De siste årene har slike SUV-er oppnådd en økende popularitet også i Europa og Norge. Dette er biler med firehjulsdrift som kan hjelpe deg den siste biten opp til hytta, men fremdeles med en personbils komfort.

Scénic RX4 er bygget på en fleksibil – og siden de fleksible elementene er ivaretatt også i den firehjulsdrevne versjonen av Scénic, får RX4 en del fordeler som få av konkurrentene kan skilte med. Som en ekte fleksibil seg hør og bør kan du for eksempel fjerne baksetene fra bilen. Mer om fleksibiliteten og løsningene kan du lese i avsnittet om plass og komfort.