TEST: Fiat Punto - En elskelig italiener

I fjor høst ble en ny Punto presentert som Fiat sin jubileumsmodell. Er den nye småbilen noe å juble over?


Det var i anledning Fiat sitt 100-årsjubileum at Punto framstod i ny skrud og barskere enn noensinne. Nytt på den nye Puntoen var også et annet emblem enn det vi har vært vant til fra Fiat, i alle fall i de senere årene. Fiat hadde nemlig børstet støv av den gamle laurbærkransen som kjennetegnet Fiat for 100 år siden. Dette emblemet skal nå også prege Fiats andre modeller, og ikke bare jubileumsmodellen.

Dårlig rykte vondt å riste av seg

Det virker ikke som det er så veldig mye mer enn emblemet som henger igjen fra "gamle dager" med Fiat. Den italienske bilprodusenten har slitt, og sliter vel også fortsatt, med et dårlig rykte når det kommer til kvalitet. Selv om det ikke er slik lenger nå, henger det fortsatt litt igjen på folkemunne at Fiat, nei det er dårlige greier. Dette gjør nok at mange automatisk ekskluderer Punto som et alternativ uten i det hele tatt å ha tatt en titt på den -- synd for de som aldri får oppleve Punto.. Fiat taper nok også ennå penger på sitt dårlige rykte, som i likhet med all form for rykter er vanskelig å bli kvitt.

Godt førsteinntrykk

Den nye Puntoen er veldig fersk på det norske markedet, så det er altfor tidlig å si noe om salgstall og popularitet. Men vi var også på introduksjonen av Fiat Punto i Norge i slutten av januar, og fikk den gang et godt inntrykk av bilen. Men det var kun basert på en liten time i Holmenkollåsen. Hvordan er inntrykket etter en uke sammen med italieneren? Levde den opp til forventningene, eller ble vi bare betatt av et tøft ytre?