TEST: Ferrari 360 Modena F1

Italias bilindustri har mye å svare for. Det er tross alt de som har sørget for at vi i dag har biler som Lamborghini, Maserati og ikke minst Ferrari.

TEST: Ferrari 360 Modena F1
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Det begynte i 1947. Da rullet den første Ferrari ut fra garasjen i Maranello i Italia. 125 S, som den het, hadde en V12-motor med 118 hester fra 1,5-liters slagvolum.

Siden den gang har mang en Ferrari rullet ut fra fabrikkhallene i Maranello - med høydepunkter som 250 GTO, 512 i BB, Testarossa, F40 og F50. Alle var de biler som kunne ta pusten fra enhver, og kjøre fra det meste. Akkurat som 125 S var det da den så dagens lys i '47.

Tre modeller

I dag har Ferrari tre modeller for salg i Norge, nemlig 550 Maranello, 456 M GT og bilen vi denne gang tester, 360 Modena. Sammenliknet med 550 Maranello og 456 M GT må Ferrari 360 Modena finne seg i å være underlegen - i alle fall dersom du teller sylindere. For mens både 550 Maranello og 456 M GT kan meske seg med 12 sylindre, er 360 Modena avspist med åtte. Men 360 har et fortrinn i forhold til de andre, den har midtmontert motor og er lettere.

Likevel er det 360 Modena som er til sportsbilen blant de tre, både 550 Maranello og 456 M GT er, til tross for større motorer og flere hester, mer innrettet på lange kontinentale løpeturer.

Kompromissløs

TEST: Ferrari 360 Modena F1

Ferrari 360 Modena er mer kompromissløst oppbygget enn sine søsken. Den har midtmotor, og under bilen finner du spoilere og luftkanaler for å øke marktrykket i høye hastigheter. Dessuten er den med sine 1.290 kilo lett. Med en 3,6-liters V8-motor med 400 hester og et dreiemoment på 363 Nm er den heller ikke noen sinke. Toppfarten er oppgitt til å være over 295 kilometer i timen, og akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen er unnagjort på 4,5 sekunder. Derfor var det med en viss ærefrykt vi startet V8eren og vendte snuten mot grisgrendte strøk og ensomme landeveier.

Du kan være med ved å klikke her.