TEST: Dyrt og deilig

"Like deilig som jordbær om vinteren. Og like dyrt." Slik oppsummerte vi vårt møte med forrige generasjon 5-serie Touring med 2,5-liters motor.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Siden den gang er det verdt å legge merke til følgende: Da het bilen 523, men hadde en 2,5-liters rekkesekser med 170 hk/245 hk. Og i januar 1999 ga prislappen på grunnversjonen av 523 T seg selv: 523.000 kroner.

Det har rent noen liter med vann i havet siden den gang. For det første ble 5-serien oppgradert tidligere i år. De relativt beskjedne endringene av modellen kan du lese mer om her. I tillegg fikk så å si alle rekkesekserne endret karakteristikk og ytelse, som du kan lese mer om på denne lenken.

Dagens 525 har uforandret dreiemoment på 245 Nm, men effekten har økt fra 170 til 192 hk, og akselerasjonen fra 0 - 100 km/t er redusert med 0,7 sekunder (aut.). Prislappen for 525 T er i dag 538.000 for basisversjonen, hvilket må sies å være et moderat påslag i forhold til foregående modell. På papiret. Da var det nemlig bruttopriser og prutningsmonn som gjaldt, nå er det nettopriser som gjelder.

Utstyr i lange baner

Men så har da utstyrslisten blitt mer omfattende enn sist, med mulighet for blant annet inntil 10 kollisjonsputer. Og vår testbil var proppet full av ekstra godis, for eksempel:
TV/Navigasjonssystem (36.000 kroner)
Montana skinnseter Executive (24.000 kroner)
Elektrisk seteregulering (17.300 kroner)
Dynamisk stabilitetskontroll DSC III (8.150 kroner)
Automatisk softclose (el betjening av bakluke (6.500 kroner)
Stylingfelger (17.400 kroner)
Soltak (15.600 kroner)
Stereoanlegg Professional (15.900 kroner)
Pluss, pluss, pluss. Totalt hadde bilen utstyr for nesten 190.000 kroner i tillegg til standardutstyret, totalt var prislappen for testbilen 731.180 kroner!
Langt fra alt dette utstyret er "nødvendig", men for at en BMW 5-serie skal fremstå som så eksklusiv som man gjerne vil ha den, må du beregne i overkant av 100.000 kroner i tilleggsutstyr. Minst.

Ikke uvanlig

Det samme gjelder for så vidt for 5-seriens argeste konkurrenter, som i denne sammenhengen er Audi A6, Mercedes E-klasse, Saab 9-5 Estate og Volvo V70, selv om særlig de to sistnevnte er priset en god del lavere og ikke i så stor grad trenger ekstrautstyr for hundretusenvis av kroner.

Men hvordan er det så med den oppgraderte BMW 525 Touring? Fant vi ingenting å sette fingeren på? Å joda. Det kan du lese mer om i avsnittet Motor og kjøreegenskaper eller i avsnittet Plass og komfort>, eller du kan hoppe rett til Konklusjon og konkurrenter for å lese vår oppsummering. For å se på BMW 525 Touring sine ytelser, utstyr og tekniske data sammenlignet med konkurrentene, har vi laget en oversikt som du finner på denne lenken.

Relaterte lenker

BMW 5-serie som bruktbil
Slik importerer du bruktbil selv -- penger å spare!
TEST: Alfa Romeo 166 2.5 V6 24v
TEST: Audi A6 2.8 Multitronic
TEST: Opel Omega 2.2
TEST: Mercedes E240 Avantgarde+
TEST: Rover 75 2.5 V6
TEST: Saab 9-5 Aero Estate
TEST: Volvo V70 2.4T
TEST: Volvo S80 2,4 S aut.