TEST: DinSide har prøvekjørt Subaru Impreza 2.0 GT Turbo

Ordet "Rallybil" lyser lang vei av Subaru Impreza turbo. Denne bilen er som hentet rett fra Rally Finnskog, men kan bli din for rett under 400.000 kroner. Og det er -- hvor utrolig det enn kan høres -- et røverkjøp.

Da får du nemlig bilen komplett utstyrt, den mangler for så vidt bare klimaanlegg. Men hvem vil ha det på en slik bil? Det er bare ekstra vekt! Det samme med stereoanlegg -- hvem trenger nå det? Man har da motor! Skinnseter er bare for pyser, det kan likevel bli klamt nok i ryggen med denne bilen.

Og helt ny har bilen en prislapp på rett under 400.000 pluss frakt og reg. Mye penger, javel. Men det er ingen annen bil på det norske marked som koster under 400.000 kroner og har akselerasjonstid fra 0 - 100 km/t på under 7 sekunder. Du må faktisk godt over en halv million før du finner biler som byr Impreza på konkurranse -- og da snakker vi om biler som Saab 9-3 Viggen, Honda S2000 og lignende.

Eller Audi S3 som vi har latt Impreza Turbo møte i duell -- som du finner på denne lenken.

Ikke anonym

Noen liker det, andre kan ikke fordra det. Uansett -- Impreza er så langt fra anonym som den kan få blitt, bilen sladrer på alle måter at den er noe utenom det vanlige, og det å eie en slik bil blir neppe ansett som politisk korrekt i Norge. De eneste som har stor glede av en slik bil (ved siden av eieren selv) er sannsynligvis biltyver og forsikringsselskap.

Vi greide oss med en ukes testtur -- rundt 1.500 km på norske veier av ulik kvalitet, og noen mil på sperret skogsbilvei. La det være sagt: mer moro er det lenge siden vi har hatt, samtidig var det en lette å levere fra seg bilen (i hel tilstand) og vite at man ikke skal ha ansvaret for en slik bil 24 timer i døgnet 365 dager i året…