TEST: Daewoo Nubira 1.6 stv.

Den første Daewoo Nubira så dagens lys for et par år siden, og i november kom en oppfrisket utgave av koreaneren. Er den nye utgaven blitt bedre?


Vi prøvekjørte også den første Nubira på markedet, i 1998. Denne prøvekjøringen av Nubira sedan kan du lese her.

Traust

I november i fjor kom altså en ny utgave av den unge koreaneren. Mye var gjort både med og på undersiden av karosseriet. Den nye Nubira har fått ny front, og ellers er det gjort en del endringer på dashbord og interiør.

Selv om det er foretatt endringer på utseende, er heller ikke den nye modellen blitt så veldig spenstig. Dashbord og førermiljø er trist og nøytralt, og interiøret er gammelmodig og kjedelig, og minner mest om 80-tallet.

0,8 liter per mil

Det ble også gjort en del endringer med motoren og det tekniske. Selv om motoren er den samme, i vårt tilfelle en 1,6-liter med 106 hestekrefter, har Daewoo fått skrudd ned forbruket rimelig bra ved å endre på motorstyringen. Vår testbil hadde et forbruk på 0,8 liter bensin per mil med blandet kjøring. I forhold til andre er dette ikke mindre enn man bør forvente.

Støynivå?

Den første Nubira-generasjonen var en del plaget med støy, både innenfra og støy som trengte inn i kupeen fra utsiden. Hvorvidt det har lykkes Daewoo å rette på dette, og hvordan den nye modellen faktisk er i så henseende, kan du lese under lenken Plass og komfort.

"Nubira" betyr "å bli kjørt verden rundt". Gjennom vår prøvekjøring av Daewoo Nubira 1.6 SX stasjonsvogn vil vi forsøke å gi deg svar på om dette er bilen du kan tenke deg å legge ut på en kjøretur verden rundt med…