TEST: Corsa, blinkskudd fra Opel

Det er ikke mye igjen av forrige utgave av Corsa, bare navnet og Opel-blitsen i grillen.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Høyt monterte baklys som skaper en enhet med bakvinduet, skarpe kanter som er myket opp med buede linjer og skjermbredere. Fra å være traust og kjedelig har Opel Corsa blitt ungdommelig og moderne.

Og nettopp det ungdommelige går igjen når vi åpner døren, og setter oss ned i de nykonstruerte setene i Corsa. For det tre-ekede rattet sender tankene mot sportslighet og kjøreglede, men også mot praktiske løsninger og sikkerhet.

Innebygget radio

Integrert i rattet sitter foruten kollisjonsputen også brytere for volumkontroll, kanalvalg og funksjon. En luksus du kjenner fra dyrere og mer eksklusive biler. Men luksusen stopper ikke der. For i tillegg til radio med CD-spiller kan Corsa utstyres med avansert navigasjonssystem, innebygget mobiltelefon og innebygget CD-skifter som svelger tre CD-plater.

Som standard er imidlertid Corsa utstyrt med en konvensjonell radio, i et design som matcher resten av interiøret. Derfor er det begrenset hvor mange knapper du vil finne å trykke på, men fordelen er et oversiktlig dashbord som har alle betjeningsorganer innen rekkevidde. Og instrumentene? Joda, klare og lettleste dersom det skulle være noen tvil om det.

Ungdommelig og frisk

Vi innledet med å hevde at Corsa både har blitt ungdommelig og frisk, og det har den også - fra utsiden. For selv om rattet lover både sportslighet og kjøreglede, er det begrenset hvor inspirerende sort hardplast er, slik det var på vår bil. Trøsten er at Corsa fra utstyrsnivå Sport kan utstyres med aluminiumsfarget plast på midtkonsollen, som bryter opp det mørke og monotone interiøret og tilfører litt liv.

Det hjelper imidlertid oss lite, i og med at vi sitter bak rattet i en Corsa Comfort. Særegenheter fra dette utstyrsnivået inkluderer en praktisk skuff under høyre forsete, elektrisk oppvarmede og justerbare utvendige speil, servostyring, oppvarmede forseter, sentrallås og elektriske vindushevere. Sikkerheten ivaretas av blokkeringsfrie bremser, to kollisjonsputer foran, sidekollisjonsputer og aktive hodestøtter, som skal motvirke faren for å pådra seg nakkeslengskader ved påkjørsel bakfra.