TEST: Corolla 1.4: Japaner i midtlivskrise

Det er ikke mange månedene siden Corolla ble presentert i ny skrud. Likevel taper japaneren stadig terreng.


Den aller første Corolla ble introdusert for 32 år siden, i 1968. Det er mulig at japaneren den gang representerte den samme radikalisme som preget mye av samfunnet på den tiden. Men selv om det kom en ny Corolla på markedet for bare få måneder siden, er det jammen ikke mye radikalt ved dagens Corolla. Den prøver å fornye seg og fri til kundene, men greier ikke helt å gjenerobre sin fordums popularitet.

Fra 6,3 til 3,5 prosent på tre år

For det er ikke lenge siden Corolla var den mest populære bilmodellen i Norge. I 1997 lå Corolla på førsteplass over Norges mestselgende bilmodell, med en markedsandel for hele 1997 på 6,3 prosent. Derfra har det bare gått nedover for Corolla. I 1998 ble den skjøvet ned på tredjeplass over de mest solgte bilmodellene, og fikk redusert markedsandelen sin til 5,1 prosent.I fjor gikk det ytterligere nedover: Corolla havnet på femteplass over de mestselgende modellene for hele 1999, med en markedsandel på 3,5 prosent.

Ligger allerede dårligere an i år enn i fjor

Med en ny generasjon håper Toyota sikkert på å få litt fart på salget igjen. Hvordan salget blir for inneværende år, må vi nok smøre oss med tålmodighet til årsskifte for å få greie på. Men hvis vi ser på statistikken hittil i år, og sammenligner det med samme periode i fjor, er det klart at Corolla stadig mister terreng: De tre første månedene i fjor hadde Corolla en markedsandel på 3,5 prosent, mens Corolla de tre første månedene i år har solgt til en markedsandel på 3,0 prosent.

Det hører imidlertid med til historien at Toyotas mestselgende modell og største satsningsområde nå er Yaris - som så langt i år topper statistikken med en markedsandel på 5,6 prosent.

Kvalitet

Toyotas slagord, om man kan kalle det det, er kvalitet til fornuftige priser. At det er god kvalitet understrekes av de ferskeste rapportene som vi har sett over feil og mangler ved bilmodeller de siste årene. I rapporter fra Tyskland og Sverige kommer Toyota godt ut, og i den ferskeste rapporten fra Bilprovningen i Sverige, ligger Corolla på en delt tredjeplass med en andel alvorlige feil på kun 3 prosent. Dette kan du lese mer om her.

Vi har prøvekjørt en Corolla Linea Terra med en 1,4-liters motor. Er 184.900 kroner en fornuftig pris for denne kombikupeen, eller får du bedre valuta for pengene et annet sted?

  • Les sammenlikningstest mellom Corolla, Mazda 323F og Volkswagen Golf 1.4 her