TEST: Citroën Xsara 1.6 SX stasjonsvogn

En ansiktsløfting kan være så mangt. Men nye Citroën Xsara lar det ikke gå inflasjon i ordet.

TEST: Citroën Xsara 1.6 SX stasjonsvogn
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Siden Citroën lanserte Xsara for tre år siden, har bilmodellen solgt i nesten 900.000 eksemplarer. Men popularitet til tross - Xsara var unektelig ikke helt moderne. Derfor kunne vi ikke annet enn å ønske fjorårets ansiktsløftning velkommen. Vi har tidligere testet gamle Xsara mot Ford Focus, Toyota Yaris, Skoda Octavia og VW Golf. En fyldig omtale av resultatet finner du i denne artikkelen.

Ny motor

Det første Citroën gjorde var å kvitte seg med dagens 1,6 liter og de to 1,8-litersmotorene. I tomrommet under panseret puttet franskmennene inn en nyutviklet 1,6 liter, med fire ventiler per sylinder. Den nye motoren har også fått ny innsugsmanifold, større innsugsventiler og sekvensiell innsprøytning.

Resultatet er en både sterkere, mer økonomisk og mer miljøvennlig motor. Mens forgjengeren yter 90 hestekrefter, kan nyvinningen skilte med 110 hestekrefter ved 5.750 omdreininger i minuttet. Og mens den gamle 1,6-literen brukte 0,62 liter per mil, bruker den nye motoren 0,55 liter på samme strekning.

Elegant

Det er ikke bare under panseret Xsara har fått smake fornyelsens skalpell. Fronten til den nye franskmannen er utstyrt med mandelformede lykter, ikke ulike de vi finner på Mercedes A-klasse. Et sammenlikningsbilde av Citroën Xsara og Mercedes A-klasse finner du her.

Xsara har også fått en ny panserprofil, lakkert støtfanger og dørlister. Resultatet er etter vårt syn vellykket. Nye Xsara har fått et elegant og klassisk ytre som er behagelig å hvile øynene på.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Finesser

Franskmennene har også utstyrt Xsara med noen nye finesser. Blant annet er bilen utstyrt med et sikringssystem mot tyveri som sørger for at dørene automatisk låses når farten overskrider 10 kilometer i timen. Systemet deaktiveres i det du åpner førerdøren. Xsara tenner også nødblinklysene automatisk under kraftig nedbremsing.

Men inni er de like...?

Innvendig er forandringene mindre i øyenfallende. Men ved nærmere ettersyn oppdager du at Citroën heller ikke har oversett kupeen. I baksetet har alle tre sitteplassene fått hodestøtte og trepunkts sikkerhetsbelte. Samtidig er rattbetjening av radio og CD-spiller blitt standard. Du kan lese mer om Xsaras innvendige miljø i avsnittet Plass og komfort.