TEST: Citroën Xsara 1,6 i SX aut. -- Tenkende sherpa

Fra å utelukkende tilby biler med mildt sagt sære løsninger har Citroën innsett nødvendigheten av å tilby biler som passer for et bredere publikum. Xsara er i så måte en av de minst sære Citroën noensinne.

Ingen kan tiltale Citroën for ikke å ha turt å gå sine egne veier, for hvem husker ikke Citroën DS, CX og ikke minst BX. Både designmessig, og hva gjaldt tekniske løsninger, skilte de seg kraftig ut fra konkurrentene. Ikke minst var Citroën kjent for sitt noe spesielle, men svært så komfortable, fjæringssystem. For mens konkurrentene fiklet med fjærer av stål og støtdempere, sverget Citroën til hydraulikk - et system man forøvrig fortsatt finner i Xantia.

Som alle andre

Med dette som bakgrunn blir Xsara fryktelig ordinær, ja nesten litt grå og anonym. For i Xsara er alt som det er i andre biler, her finner man konvensjonelle instrumenter, logisk plassering av betjeningsorganer - og ikke minst et helt ordinært understell med stålfjærer og støtdempere.

Det skal likevel ikke overskygge det faktum at Xsara har blitt en uanstendig bra bil.

Xsara 1,8 automat forsvinner

Helt siden Xsara ble introdusert her hjemme har den vært tilgjengelig med automatgir, men girkassen var en gammel konstruksjon - og motoren nærmest oppspist av tidens tann.

For under panseret fant man nemlig den gamle 1,8-literen med 8 ventiler,103 hestekrefter og et dreiemoment på 153 Nm ved 3.000 omdreininger i minuttet. En kombinasjon ingen vil savne når den nå er erstattet av Xsara 1,6i SX Autoactive - bilen vi har testet.

Billigere og bedre

For med den mindre motoren og den nye automatiske girkassen er ikke bare bilen blitt raskere, den har også blitt mer komfortabel, bruker mindre bensin og har blitt billigere.

Selv om vi kjørte stasjonsvognutgaven finnes den nye - og tenkende - automatkassen også i kombi- og coupeutgaven av Xsara.