TEST: Citroën Xantia Activa 2.0:Komfortdronning med sprintsko

Citroën har alltid blitt forbundet med komfort, og i dagens modellrekke er det Xantia som må regnes som den mest komfortable. På toppen finner vi Xantia Activa, som både er komfortabel, og har kjøreegenskaper i særklasse.

Hemmeligheten ligger i Citroëns hydrauliske fjæring, som i motsetning til konvensjonelle fjæringssystemer med støtdempere og fjærer, er mer fleksibelt. I kompaktklassen er det få biler som kan hamle opp med Xantias fjæringskomfort i ulike situasjoner.

Det unike med systemet er nemlig at komforten nærmest er konstant, store og små dumper filtreres effektivt vekk i både høye og lave hastigheter. En bil med konvensjonelt hjuloppheng er i større grad et resultat av kompromisser, der du kan oppleve glimrende fjæringskomfort i høyere hastigheter, mens bilen ved bykjøring oppfører seg som en rumperister til 300.000 kroner. Eller motsatt – god fjæring i lave hastigheter, men dårlig komfort og retningsstabilitet i høye hastigheter.

Først ute med krengingskontroll

I tillegg ble Citroën den første bilprodusenten som introduserte “aktiv fjæring” med krengingskontroll i en vanlig personbil, og råder fortsatt grunnen alene med dette når det gjelder biler “for folk flest”.

Systemet i Xantia Activa kalles “Hydraktiv II”, og består av flere komponenter som spiller på lag med den hydrauliske fjæringen som allerede finnes i Xantia (og XM). Hydraktiv II fungerer slik at sensorer føler rattutslag og hastighet, og kjører du inn i en sving, registreres dette ved hjelp av sensorer knyttet til bilens kregningsstabilisator. En datamaskin vil sørge for å kompensere den kregningen som vanligvis oppstår i kurvekjøring ved å gjøre “fjærene” stivere. Men i Xantia er “fjærene” hydrauliske, og bilens støtdempere får dermed jobbe som normalt, uten at fjæringsveien blir kortere.

I tillegg har bilen en måler for gravitasjonskraft, og når sideveis akselerasjon i sving overstiger 0,5 G kobles et ekstra hydraulikksystem inn, der to sylindre sørger for å kompensere krengingskreftene.

Men systemet hindrer ikke bare krenging sideveis, det forhindrer også at bilen går med “nesa i været” under akselerasjon, og “dykking” under kraftig nedbremsing.

Hva så?

Krengingskontroll, hydraulikk og aktiv fjæring høres selvfølgelig veldig sofistikert ut, men har en misjon ut over det å tilfredsstille teknofikserte bilkjøpere. Det viktigste er at bilens kjøreegenskaper blir vesentlig bedre, en bil som ligger flatt og horisontalt i en sving vil ha et bedre veigrep enn en bil som krenger kraftig. Det samme gjelder under nedbremsing, jo mindre bilen “dykker”, desto kortere blir bremselengden, og det er enklere å holde bilen under kontroll.

Dette er et fenomen du kan oppleve i nær sagt hvilken som helst bil, det er bare å bytte ut springfjærer, støtdempere og kregningsstabilisatorer så stive som mulig. Men resultatet er at bilen blir svært ukomfortabel. Og det blir ikke Xantia Activa – støtdemperne er de samme hele tiden, og deres karakteristikk endres ikke.

Dette høres flott ut i teorien, men fungerer det i praksis? Klikk deg gjennom hele prøvekjøringen, så finner du svaret!