TEST: Citroën Saxo VTS -- GTi, uten helt å være det...

Saxo er Citroën sitt våpen i kampen om markedsandeler i småbilklassen -- og den er absolutt et alternativ dersom du ikke ønsker å gli inn i den grå og gemene hop.

For selv om Saxo i utgangspunktet har et design som stammer fra den tiden da datamaskiner med 486-prosessor var moderne, har bilen holdt seg urovekkende godt. Ikke minst skyldes det at Citroën fant frem de gamle tegningene av Saxo, et viskelær og en ny, spiss, designerblyant. For på bilutstillingen i Frankfurt -- IAA -- tidligere i år (1999) lanserte nemlig Citroën Saxo med ny front, noen små endringer i hekken og minimale endringer i interiøret.

Tre varianter

Her til lands finnes Saxo i tre ulike varianter. Den minste, med en 1,1-liters motor og 60 hestekrefter er billigste alternativ dersom du ønsker deg en Saxo. Spesielt spennende er den ikke, men som en "nummer to"-bil til bruk i byen bør den utgjøre et alternativ, ikke minst med tanke på at bilen ikke koster mer enn snaue 130.000 kroner. En elektrisk drevet Saxo finnes også, men den blir neppe noen salgssuksess her på berget. Kort rekkevidde og høy pris sørger for at Saxo Electrique aldri vil utgjøre noen trussel mot oljefondet.

Kjedelig, elektrisk og VTS

Men om Saxo 1.1 er litt kjedelig, og Saxo Electrique er et spenningsfelt, heter toppmodellen, og testbilen vår denne gang, Saxo VTS. Sammenliknet med Saxo 1.1, ser VTS ut som den er behandlet med anabole steroider. Her finner du nemlig utbygde skjermer, lakkerte sidespeil og dype, nærmest fotside, skjørt. Interiøret er peppet opp med sportsseter, hvit bakgrunn på instrumentene og aluminiumskule på girspaken.

Under panseret er heller ikke alt som før. Sammenliknet med Saxo 1.1i har nemlig føreren av VTS 15 flere hester til disposisjon. Spørsmålet blir selvfølgelig om det er nok til å rettferdiggjøre stylingen og navnet: VTS...

Relaterte tester

  • Test av Daewoo Lanos 1.5i Sedan

  • Test av Daihatsu Sirion

  • Test av Mazda Demio

  • Test av Opel Corsa City

  • Test av Peugeot 206

  • Test av Renault Clio RN

  • Test av Seat Arosa

  • Test av Suzuki Wagon R+

  • Test av Toyota Yaris Linea Sol