TEST: Citroën Evasion: Fantastisk fleksibel

Citroën Evasion er rett og slett en fantastisk fleksibel bil. Den er ikke lengre enn en gjennomsnittlig stor sedan eller stasjonsvogn, likevel får du følelsen av å fråtse i plass i Evasion.


Mye av forklaringen på dette ligger selvsagt i den anselige høyden på Evasion, som rager 171 centimeter over bakken. Dette betyr bra med luft over hodene på de fleste. Det flate gulvet og de fleksible setearrangementene bidrar også til å utvide romfølelsen.

Enkel inn- og utstigning

Utseendemessig er franskmannen ikke spesielt attraktiv å se på, rett og kasseformet som den er. Tar du deg imidlertid tid til en nærmere titt og kanskje til å stige inn i Evasion, åpner det seg en helt ny verden. Allerede ved innstigningen lot vi oss begeistre over hvor lett man kom seg inn og ut av bilen. Basking for å reise seg ut av et lavt sete er over, med Evasion er det bare å løfte litt på stumpen og vips: der står du.

Skyvedører inn til baksetet er også svært brukervennlig. Spesielt godt merker du dette dersom du parkerer trangt og side mot side med andre biler. Inn- og utstigning i baksetet gjøres enkelt på tross av slike hindringer.

Forvirrende for vanemennesket i oss

Vanemennesker som vi er, forventer vi automatisk å finne girspak og håndbrekk ned til høyre for førersetet. Første besøk i Evasion kan by på et par utfordringer i så måte, for her er ikke alt som vi vanligvis finner det: Håndbrekket sitter nede til venstre for sjåføren, og girspaken sitter ved rattet på dashbordet. Slik er plassen mellom forsetene frigjort, og det flate gulvet kan utnyttes helt frem til fotbrønnene.

Det gikk overraskende bra å venne seg til girspakens plassering i Evasion. Noe større ble imidlertid problemet da vi etter en tid sammen med franskmannen skulle sette oss inn i en bil med ”vanlig” plassering av girspaken. La oss si det slik: Det ble en del ufrivillig tukling med klimaanlegg og radio...

Hvor er haken – om noen?

Dette er bare et par av de smarte løsningene i denne flerbruksbilen fra Citroën. Bli med oss på en testtur i Evasion og se hva denne bilen kan by på, og hvor vi finner haken…