TEST: Citroën C5 2.0i SX

Franske Citroën C5 har vært gjennom en uvanlig omfattende ansiktsløfting. Vi har testet en svært velutstyrt utgave.

TEST: Citroën C5 2.0i SX


En ansiktsløfting kan være så mangt. Mens noen biler må nøye seg med nye tåkelys og klare lykteglass, får andre modeller en helt ny identitet. Et godt eksempel på førstnevnte var ansiktsløftingen av Saab 9-5 i 2001. Kun Saab-kjennere la merke til at det var skjedd endringer i det hele tatt.

Vidtgående endringer

I den motsatte enden av skalaen finner vi Audi A4, som nylig gjennomgikk en så omfattende facelift at bilen fremsto som ny. Ansiktsløftingen av C5 er ikke like gjennomgripende, men vidtgående nok til at C5 etter vårt syn har fått en ny identitet. Blant annet har bilen fått en helt ny og unik grill, der Citroëns korporal-vinkler inngår som en integrert del. En ny profil strekker seg langs senter av panseret og de mandelformede lyktene er byttet ut med mer mer aggressive varianter.

Helt nye baklykter

TEST: Citroën C5 2.0i SX


Også hekken er fullstendig redesignet. Blant annet er de gamle vertikale baklyktene byttet ut med todelte lykter av den horisontale typen. Disse minner faktisk ganske mye om de vi kjenner fra nettopp den ansiktsløftede Audi A4.

I tillegg er skiltet flyttet fra bakluken ned til nedre del av støtfangeren og det gamle, skjulte håndtaket byttet ut med et lite, synlig håndtak under Citroën-logoen. Vi nevner i tillegg at nye reflekser har fått plass på støtfangeren.

Krever tilvenning

Vi mener den utgående C5 design-messig var blant de kjedeligste mellomklassebilene på markedet - i sterk kontrast til originale slektninger som C2, C3, C3 Pluriel og Xsara Picasso. At en omfattende ansiktsløfting var på sin plass, var det etter vårt syn ingen tvil om.

Da vi så de første bildene av "nye" C5, må vi innrømme at vi ble litt skeptiske. Det viste seg imidlertid at vi trengte litt tid til tilvenning. Jo lengre vi har studert bilen, jo mer elegant blir den.

Stasjonsvogn og kombi

TEST: Citroën C5 2.0i SX


De fleste produsentene av mellomklassebiler satser på én sedanutgave og én stasjonsvogn. Noen, for eksempel Ford Mondeo og Toyota Avensis, finnes i tillegg som femdørs kombikupé. Citroën har valgt å satse på sistnevnte, på bekostning av sedanversjonen. C5 finnes altså som stasjonsvogn og kombikupé. Vi tok oss en tur med sistnevnte, med to-liters motor under panseret, automatgirspak i midtkonsollen og en haug med ny og spennende teknologi bak dashbordet. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.