TEST: Citroën C5 2.0 SX

Tilbake til særpreget, C5 er en ekte Citroën. Fjæringskomforten er i særklasse, og etter litt tilvenning er også kjøreegenskapene imponerende. Nye C5 vil glede både entusiaster og ”nybegynnere”.

TEST: Citroën C5 2.0 SX
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alle spesielle løsninger tiltross, den mest spesielle opplevelsen er å sette seg inn i bilen for første kjøretur. Den høye sitteposisjonen gir en følelse av kjøre ett eller annet i flerbruksbil-klassen. Den følelsen går riktignok fort over, det er lite flerbruksbil over det å kjøre C5.

Når det gjelder design er det mest spesielle hvordan formen på bilen er tatt opp i detaljene. Avlange runde former går igjen både innvendig og utvendig. Et visst særpreg skapes også av den store frontruten som skråner sterkt.

Kombi-sedan eller?

For alle praktiske formål er C5 en kombi-kupe, selv om Citroën kaller bilen en kombi-sedan. Bakrute og hattehylle blir med bakluken opp og da er bilen i vår bok plassert i klassen for kombi-kupeer.

Citroën C5 kan virke som en stor bil, men den er faktisk mer enn 10 centimeter kortere enn Ford Mondeo, og 6 centimeter smalere. Den tar igjen litt ved å være 5 centimeter høyere. Inne i bilen får man allikevel storbilfølelse, mye på grunn av det brede og store dashbordet.

TEST: Citroën C5 2.0 SX

Citroën light

Tidligere eiere av for eksempel Citroën CX som trives med kraftig senterretur på rattet må koste på seg en V6-utgave av C5 for å få det. På 2-literen vi kjørte er det særpreget kraftig moderert.

En del av særpreget som er igjen kan du lese om i kapittelet Plass og komfort.