TEST: Citroën C4 1.6i SX

Den nye kompaktklassebilen fra Citroën er en sikkert plassert bil, og det er ikke tvil om at det er en bil betydelig mer attraktiv enn forgjengeren Xsara.

TEST: Citroën C4 1.6i SX
TEST: Citroën C4 1.6i SX
TEST: Citroën C4 1.6i SX
TEST: Citroën C4 1.6i SX


Med Citroën C4 på plass konkurrerer Citroën godt i selskap med biler som Volkswagen Golf, Peugeot 307 og Toyota Corolla. Det er fint å endelig kjøre en Citroën i denne klassen som direkte kan sammenliknes med biler som ligger på toppen av salgsstatistikken.

Spesiell nok

Tøff og elegant på samme tid, og med spennende detaljer som gjør C4 spesiell nok til å skille seg ut fra de litt kjedelige konkurrentene. Riktignok må du ofre litt praktiske egenskaper for å oppnå tøffhet og eleganse, bakluken er liten og takhøyden i baksetet lav, men vi tror mange vil ha mer glede av annerledesheten enn de vil plages av det upraktiske.

De mest spesielle detaljene er inne i kupeen. Først vil du kanskje legge merke til at rattnavet står stille selv om du dreier på rattet, deretter er det kanskje også litt spesielt at informasjonsdisplayet med blant annet hastighetsangivelse nærmest svever over dashbordet pakket inn i noe som ligner på en halv UFO.

Innovativ sikkerhet

Kollisjonsputen foran føreren er et problem i alle biler. Grunnen er at kollisjonsputen er montert midt i rattet, og av den grunn må være tilnærmet rund fordi rattets posisjon er tilfeldig i et eventuelt sammenstøt. Citroëns løsning med fast rattnav gir mulighet for større og formede kollisjonsputer som beskytter føreren bedre. I praksis er det enkelt å bli vant til det nye rattet, og det er også en fordel at det blir plass til flere av knappene på rattnavet som vanligvis er montert på dashbordet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Spennende detaljer som sidespeilenes utforming og grillen i front kan nytes på bildene, nå skal vi konsentrere oss om motor og kjøreegenskaper.