TEST: Chrysler Neon 1.6 LX

Chrysler Neon en ingen typisk amerikaner. Bilen er liten, forhjulsdrevet og utrustet med en liten og turtallsvillig motor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Chrysler Neon 1.6 LX
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den utypiske amerikaneren har vært på det europeiske markedet siden 1999, men har ikke blitt tatt inn til Norge før nå. Årsaken bak Neons forsinkede introduksjon i Norge, er at bilen i starten kun var tilgjengelig med en toliters motor. Denne motoren ble straffet så hardt av det norske avgiftssystemet at bilen ville ha blitt altfor dyr her i landet.

Ny 1,6-liter

Siden den gang har Chrysler i samarbeid med BMW utviklet en ny 1,6-liters motor. Dermed gikk prisen ned, og den norske Chrysler-importøren, Møller US Import, bestemte seg for å ta Neon inn til Norge likevel.

Fortsatt for dyr

Spørsmålet er om også utgaven med 1,6-liters motor er for dyr. Neon 1.6 begynner nemlig på snaue 220.000 kroner. Og hvis man ønsker toppmodellen, LX, må man pent finne seg i å punge ut med nesten 250.000 kroner. Selv om bil er dyrt i Norge, finnes det fortsatt mye interessant i denne prisklassen - biler som Neon pent må finne seg i å bli sammenlignet med. For eksempel kan man for 250.000 kroner bli eier av en svært godt utstyrt Ford Focus eller Volkswagen Golf, for ikke å nevne Peugeot 307.

Fraværende kvalitetsfølelse

Chrysler Neon får store problemer når den sammenlignes med slike biler. Kvalitetsfølelsen er nærmest fraværende og vi fikk assosiasjoner til koreanere fra tidlig 90-tall da vi entret Neon. Vi forteller deg mer om den manglende kvalitetsfølelsen i kapittelet Plass og komfort. Men la oss først ta en titt på de områdene hvor Neon gjør det brukbart - motor og kjøreegenskaper.