TEST: Chevrolet Tahoe - The American Dream?

- 24 kroner! Den allerede kjølige augustluften blir iskald, og bak vinduet i ett av Fjellinjens mange skilderhus er det ingen nåde å hente - snarere tvert i mot. - Men, prøver vi, og blir avbitt før vi rekker å fullføre. - Denne bilen har totalvekt over 3,5 tonn, da må du betale dobbelt. Temperaturen synker ytterligere, og hånden venter utålmodig på å bli fylt med klingende mynt...

TEST: Chevrolet Tahoe - The American Dream?

En Chevrolet Tahoe er tung, svært tung, så tung faktisk at den må betale dobbel pris i Oslo-politikernes forsvarsmur mot biltrafikken, Fjellinjen. Med sin totalvekt på 3.515 kilo kan du heller ikke kjøre bilen med vanlig førerkort klasse B, du må ha klasse C1, eller det særnorske stempelet som gir adgang til å kjøre biler med totalvekt opp til 7.500 kilo. Likevel er Norge det markedet i Europa hvor Tahoe selger best.

Og med den nye modellen kan det være at den stillingen befestes, for sammenliknet med den forrige - Suburban - er Tahoe et mesterverk.

Small-block med 5,3-liter

Der er nemlig lite igjen av Suburban i Tahoe, trass i at Tahoe er bygd på basis av pick-upen Chevrolet Silverado. Det betyr at Tahoe er bygd opp som en tradisjonell terrengbil, med separat ramme og uten selvbærende karosseri. Bladfjærene har imidlertid Chevrolet kastet til fordel for skrufjærer og Autoride - et system som avpasser fjæringskarakteristikken etter kjøreforhold og hastighet - og som skal forbedre både kjøreegenskaper og komfort.

Ny er også motoren, en small-block V8 med et slagvolum på 5,3 liter, 273 hester og et dreimoment på 427 Nm - eller nok til å trekke 3,5 tonn i kroken som er festet bak på bilen.

Relaterte artikler

  • Test av Nissan Patrol 3.0 Tdi

  • Test av Toyota LandCruiser LC100

  • Test av Jeep Grand Cherokee

  • Test av Range Rover 4.6 HSE

  • Duell mellom Range Rover og Land Cruiser