TEST: Chevrolet Corvette

Det er lenge mellom hver gang biler som Chevrolet Corvette står til vår disposisjon, og når de først er det slår hjertet ekstra hardt.

TEST: Chevrolet Corvette
[Ugjyldig objekt (NAV)]

En femte generasjon Corvette står klar til å overbevise oss om hva den er god for. Den er rød, og allerede på lang avstand begynner vi å kjenne sitringen i kroppen.

Bred og lav

Designet på Corvette er i høyeste grad noe helt for seg selv. Den har lav front og et langt panser som skjuler en diger V8er. Skjermene både foran og bak buler ut for å få plass til store felger og brede dekk. Karosseriplatene er laget i glassfiber, og felgene er i en Magnesium-legering. Bak felgene skjuler det seg store bremseskiver, med ditto bremsekalipere. Baken på Corvetten er bred og kraftig, og midt på stikker det ut fire eksosrør som synger for full musikk når stemplene får jobbe.

Avgifter til besvær

Effekt og kubikk koster penger. Corvetten har mye av alt og totalen til staten kommer opp i drøye 620.000 kroner. Volumet koster mest med 302.000 kroner, mens effekten koster 249.000 kroner. Resten er vektavgift som begrenser seg til 71.000 kroner.

Av med taket

Bilen åpnes ved å trykke på fjernkontrollen og taket løsnes med tre hendler. Da er det fritt leide ned i de svarte dype bøtte-setene. Galskapen kan begynne.

Les videre og du kan være med i en av de mest rampete bilene som finnes.