TEST: Bravo 80: Når lite er mye

Fiat Barchetta og Coupe henvender seg til de spesielt interesserte, mens Marea har for mange sterke konkurrenter til å lykkes. Lille Fiat Bravo 80 derimot tilbyr plass, komfort og kjøreglede til en pris få andre kan matche.

Rett skal likevel være rett, noen ny bil er Bravo ikke - selv om dagens modell nettopp har gjennomgått diverse kosmetiske og tekniske endringer.

Ny motor på 1,2 liter

Blant de tekniske nyvinningene som har mest interesse er nok motoren på 1,2 liter som først var å finne under panseret på Fiat Punto Sporting. Hvordan den oppfører seg under panseret på Bravo kan du lese mer om i kapittelet "Motor og kjøreegeenskaper".

Små utvendige endringer

Selv om Bravo har blitt grundig oppdatert har det skjedd lite med eksteriøret. Kun eksperter vil se at dagens modell har lakkerte sidespeil, ny grill og nye felger. Interiøret er det samme som før, bortsett fra at Bravo har fått ny radio integrert i dashbordet og nye instrumenter. En komfortabel nyhet, som du kan studere nøyere i kapittelet "Plass og Komfort", er setene som er betydelig forandret sammenliknet med forgjengeren.

Har blitt billigere

At Fiat Bravo ikke har vært noen favoritt blant norske bilkjøpere skyldes til en stor del at italieneren har vært forholdsvis dyr. En Bravo 1.4 kostet hele 176.900 kroner, dermed priset Fiat seg effektivt ut av markedet. For hvem ville vel kjøpe Fiat Bravo når en Volkswagen Golf bare kostet noen tusen mer?

Med Bravo 80 har Fiat redusert prisene betraktelig, og nettopp derfor bør Bravo 80 være et alternativ. Flere konkurrenter og konklusjonen på vår prøvekjøring av Fiat Bravo 80 finner du under kapittelet "Konklusjon og konkurrenter".