TEST: BMW Z4 3.0 aut.

Man kan mene hva man vil om bilens utseende. Men at BMW Z4 leverer masse kjøreglede, er det ingen tvil om.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: BMW Z4 3.0 aut.


Da BMW Z4 erstattet Z3 i mars i år, må vi innrømme at vi hadde litt problemer med å bestemme oss for hva vi mente om bilens utseende. For det er liten tvil om at Z4 er spesiell. Bilen preges nemlig av en rekke skarpe vinkler. Samtidig har den mange store, rene flater, noe som blant annet skyldes fraværet av dør- og støtfangerlister. Det enorme panseret er også uvanlig "rent", i den forstand at ikke en eneste profil får bryte opp linjene.

Stygg skjøt

Etter å ha fått litt tid på oss, har vi kommet frem til at vi synes Z4 er en lekker bil. Likevel synes vi det er rom for en rekke forbedringer. For eksempel er vi overrasket over at BMW har forlatt prinsippet om at grillen skal være en forlengelse av panseret, slik vi kjenner det fra Z3, 3-serie og den utgående 5-serien. Z4-panseret slutter over BMW-logoen, noe som gir en dominerende skjøt i bilens front.

Vi synes også det er rart at BMW, i motsetning til resten av bilindustrien, har valgt å bruke skrikende oransje farve på blinklysene. Når frontblinklysene i tillegg er så langstrakte som de er, ville vi ha foretrukket en mer diskret farve.

Buet tak

image: TEST: BMW Z4 3.0 aut.


I motsetning til Mercedes-Benz, som har utrustet både SLK og SL med ståltak, har BMW satset på det tradisjonelle stofftaket. Vi synes ikke dette taket er spesielt elegant - fordi det etter vårt syn blir for "boblete". Et flatere tak ville nok kledd denne bilen bedre. Det er derfor etter vårt syn ingen tvil om at Z4 først kommer best til sin rett med taket nede, i motsetning til konkurrentene fra Stuttgart, som er nesten like elegante med taket på.

Og når vi først er i det kritiske hjørnet, må Z4 tåle enda mer pepper. Vi synes nemlig det nedfelte taket burde ha vært skjult av en plate eller et deksel. Vi synes i hvert fall det er en ripe i elegansen at man kan kikke inn på det sammenfoldede takets enkeltbestanddeler.

Morske baklykter

Skulle vi bestemt, ville vi nok også gitt Z4 litt mer aggressive, og litt mindre dorske frontlykter. Baklyktene, derimot, med sine morske øyenbryn, er blant de mer aggressive vi har sett. De doble eksosrørene bidrar ogås til å gi Z4-hekken en sportslig fremtoning. De store 17-tommersfelgene med syv doble eiker bidrar i positiv retning, selv om vi ikke misunner den som skal forsøke å holde dem rene.

Bedre for hver dag

image: TEST: BMW Z4 3.0 aut.


Mange vil kanskje synes at vi nå er litt slemme mot Z4, noe vi til en viss grad kan være enige i. Men når en prestisjebilprodusent lanserer en splitter ny roadster, er både forventninger og krav høye.

I rettferdighetens navn skal det nevnes at vi liker Z4 bedre jo mer vi ser den. Og dette er en god egenskap for en ny bil, som skal vil befinne seg på markedet i syv til åtte år. Det finnes nok av biler som oppleves som vakre i starten, men som man raskt går lei.

Men la oss omsider hoppe ut i det og starte opp den tre liter store rekkesekseren. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.