TEST: BMW Z4 2.2

Da BMW Z4 ble introdusert våren 2003 var 2,5- og 3,0-liters motorer de eneste alternativene, noe som ga en høy startpris. Med 2,2-literen har Z4 blitt tilgjengelig for flere.

TEST: BMW Z4 2.2
TEST: BMW Z4 2.2
TEST: BMW Z4 2.2


Z4ens forgjenger, Z3, hadde en startpris på bare 340.000 kroner og ble derfor et relativt vanlig syn på norske veier. Da Z4 kom i fjor vår, var 2,5-literen minste motoralternativ, noe som ga en startpris på 460.000 kroner (i dag koster den 482.000 kroner). Fordi både elektrisk takbetjening og klimaanlegg utrolig nok er ekstrautstyr på Z4, koster en Z4 2.5 i praksis godt over en halv million kroner.

418.000 kroner

Men sent i fjor høst introduserte BMW et nytt og rimeligere alternativ, Z4 2.2. Denne bilen koster i utgangspunktet 418.000 kroner, men vil med normalt utstyrsnivå fort komme opp i 450.000 kroner. Dermed er startprisen for Z4 fortsatt betydelig høyere enn den var for Z3. Det skal imidlertid bemerkes at Z3 2.2 i sin tid faktisk kostet 414.000 kroner. Med tanke på at Z4 er en langt mer påkostet og eksklusiv bil enn Z3, er prisøkningen overraskende liten.

Mer tilgjengelig

Selv om 450.000 kroner er mye penger, har 2,2-litersmotoren sørget for at Z4 tross alt blir tilgjengelig for et noe bredere lag av befolkningen. Og med tanke på nye Mercedes-Benz SLK starter på 462.000 kroner, er Z4 2.2 relativt sett ikke så altfor galt priset.

Et slagvolum på 2,2 liter er ikke mye og vi klandrer ikke den som trodde at Z4 2.2 ville bli en slapp affære. Men denne 2.2-literen er ingen hvilken som helst motor. Les mer om den flotte kraftkilden og de inspirerende kjøreegenskapene her.

Artikkelen fortsetter under annonsen