TEST: BMW X5 4.6 iS

Inntil videre har den sportsligste X5en kun en konkurrent - Mercedes-Benz ML 55 AMG. Nykommeren X5 4.6iS er kvikkest og går fortest.

TEST: BMW X5 4.6 iS


Med ytelser ingen SUVer kan matche er X5 4.6 iS et spesielt bekjentskap. Hestekreftene og firehjulsdriften pirrer lysten til å jage svinger, høyden og vekten gjør at motorveier frister mer. Imponerende nok er begge deler mulig innenfor rimelighetens grenser.

Ingen tvil

Du trenger ikke være redd for at omgivelsene ikke forstår hvilken utgave av X5 du kjører. De fire eksosrørene som kjennetegner lillebror med 4,4-liters V8 er på storebror samlet to og to, og munner ut i to avlange tunnelåpninger i spoileren under støtfangeren.

TEST: BMW X5 4.6 iS

Også front- og takspoiler skiller 4.6 iS fra de tre andre motoralternativene. Innvendig har turtall- og speedometerklokkene fått grå bakgrunn.
Som i BMW M3 og M5 har turtelleren en bue med dioder som starter på 4.000 o/min, og gir beskjed om når motoren er varm nok til at kreftene kan slippes løs.

Grønt hav

Navigasjonssystemet gir på ett underfundig vis signaler om hva bilen er klar for. Allerede på Sollihøgda utenfor Oslo viser skjermen bilen som en prikk i et grønt hav, og selv om mellomeuropeere kanskje opplever norske riksveier som offroadkjøring, vil nok de fleste være enig i at godt veidekke det som kler sommerdekkene på 20-tommers felger best.
I løpet av året vil BMW kunne levere kartdata for større deler av Norge.

Les videre om blant annet 347 hestekrefter her.