TEST: BMW X5 4.4i -- Asfaltkonge i byjungel…

Hva mer kan man si? En uke bak rattet i X5 var rett og slett overbevisende, selv om undertegnede neppe kommer til å ta opp over 1 million i lån…

Joda, vi kan godt starte med å raljere over SUV'enes ubrukelighet. "Ingen trenger slike biler og alt det der". Og hva skal man med en SUV som både er for pen og for lite tøff til å ta med seg en tur på skogen?

Nei, BMW X5 er ingen terrengbil. Den greier seg i terrenget, men vil helst ha en vei å kjøre på. Og det er ikke en bil man får lyst til å ta med seg for å utforske dype gjørmehull eller en bil man får lyst til å utsette for krattskogens kravlende grener som etterlater riper og annet utøy på den lekre lakken. Den har ikke reduksjonsgir (kun Hill Descent Control (HDC) som er lånt fra Land Rover Freelander), den har kontinuerlig firehjulsdrift, og den er standard utstyrt med dekk som ikke har noen ting på løsere underlag enn grus å gjøre.

Men på asfalten har X5 sterke sider, og i byjungelen er den ukronet konge.

Håpløst konsept, men…

En rask titt på X5 viser at denne bilen virker mistenkelig på en 5-serie som er strukket litt i høyden og utstyrt med firehjulsdrift. Men den er faktisk 14 cm kortere enn en 5-serie Touring og 19 cm lengre enn 3-serie Touring. Men den er hele 187 cm bred, og da er den faktisk 1 cm bredere enn 7-serien, og langt bredere enn sine konkurrenter.

Likevel er det altså ikke en bil du tar med deg i terrengløypa. Men den takler dårlige hytteveier bedre enn de fleste, og er så lettmanøvrert, oversiktlig og kjapp i byen at man skulle tro bilen var langt, langt mindre.

Og følelsen? Rett og slett fyrstelig.

Topper konkurrentene

BMW var langt fra førstemann i sporet når det gjaldt å utvikle en SUV. Men når det først skulle gjøres, tok BMW konsekvensen av at disse bilene nettopp brukes på asfalt, og til nød noen kilometer på grusvei i løpet av et år. Og med firehjulsdrift har man mer enn bra nok fremkommelighet på vanlig vintervei også.

Denne rendyrkete profilen gjør BMW X5 til den beste SUV'en i sin klasse etter vår mening, skjønt det har kommet sterk konkurranse fra Audi A6 Allroad -- som likevel ikke blir helt sammenlignbar. Valget mellom de to bilene skulle by på problemer for enkelte, hvordan vi ville ha valgt og hvorfor vi ville ha valgt slik kan du finne ut mer om i denne testen…

Relaterte artikler

Spionbilder: VW offroader - W12 og 420 hk
Spionbilde: Ny 7-serie - +400 hk og 4WD
AC Schnitzer X5: Skogens bølle
BMW: X5 Le Mans -- ekstrem terrengbil
Vår første rapport om X5 -- fra november 1998!

Relaterte tester

TEST: Lexus RX300
MINITEST: Audi Allroad Quattro
Duell: Range Rover 4.6 vs. Land Cruiser 100
TEST: Jeep og Discovery møter LandCruiser 90
TEST: Nissan Patrol 3.0 Tdi
TEST: Mitsubishi Pajero 3.5 V6 GDI
TEST: Toyota LandCruiser LC100 4.7
TEST: Mercedes ML 270 CDI