TEST: BMW X5 3.0d

BMW X5 ble lansert i 2000 og har lenge vært blant våre favorittjeeper. Siden vi kjørte X5 sist har vi vært innom flere nye modeller. XC90, Cayenne og Touareg for å nevne noen. Er X5 fortsatt den rette bilen for fjellhytteracing?

TEST: BMW X5 3.0d


For det er nettopp det denne bilen blir brukt til. Vi tror ikke det er spesielt mange som har kjørt sin private X5 ut i noe som kan minne om terrengkjøring. Det har ikke vi heller denne gangen, men vi har gjort det før. Det går rimelig greit, men bakkeklaringen er for dårlig og X5 er heller ikke utstyrt med noe utstyr som gjør den egnet for terrengkjøring. Vi tror heller ikke det er noe problem for modellen. Den selger fordi den er høy og tøff og appellerer voldsomt til sitt publikum.

Nyheter på X5

BMW har gjennomført en facelift på X5 og forandringene består i første rekke av oppgraderte motorer, nytt firehjulsdriftsystem, ny front med nye lys og grill og sist, men ikke minst et nytt ratt. 3.0i har den samme effekten som tidligere, 4.4i har blitt utstyrt med 320 hestekrefter i stedet for 286 og 4.6is har byttet navn til 4.8is og rykket opp fra 347 til 360 hestekrefter. Testbilen 3.0d har fått den nye motoren rett fre 5- og 7-serie. 218 hestekrefter og 500 newtonemter var akkurat det X5 trengte.

BMW X5 begynner å dra på årene og vitamininnsprøytningen fra denne dieselmotoren var på sin plass. Les videre om rå dieselmotor i X5 her.