TEST: BMW X5 3.0

BMW X5 er stor og brutal, og den har helt klart mange bruksområder. Har du en million kroner til overs er det helt klart en bil å vurdere.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Alle som ser på bil som et onde du trenger for å komme fra A til B kan like godt lukke nettleseren nå. Denne testen vil ikke ta for seg noe som har med fornuft å gjøre. Her blir det kun snakk om velte seg rundt i skinn, tre og aluminium, samt fråtse av motorens krefter og nyte bilens firehjulsdrift.

Alt mulig BMW

BMW X5 er garantert den BMW’en med bredest bruksområde. Den egner seg godt både på motorveien, i byen og i ”bushen”. I mange omtaler vi har lest har journalistene knapt vært i søla, de har bare tatt sjansen på at der har den ingenting å gjøre. Vi har vært langt ute på ville veier i søle og snø og X5 klarer seg svært godt.

Ny 3.0-liter

I fjor lanserte BMW en ny treliters motor og denne fant raskt veien ned under panseret i X5. Effekten er 231 hestekrefter og dette er akkurat passe for X5. For de som bryr seg om det, begrenser dette også bensinforbruket betraktelig i forhold til den større V8-motoren, og i tillegg blir innkjøpsprisen hyggeligere.

Ikke akkurat først

Vi kan ikke akkurat si at BMW har vært banebrytende på SUV-området. Her var alle de viktigste konkurrentene først.

Konkurrentene kan deles inn i to grupper: De som ville kjøre biler som mer ser ut som tradisjonelle firehjulstrekkere kan velge i Mercedes-Benz ML 320, Lexus RX 300, Mitsubishi Pajero 3.5 GLS og BMW X5. Hvis du klarer deg med en litt hevet stasjonsvogn kan Audi Allroad 2.7T, Volvo V70 XC og Subaru Outback H6 være tingen. Alle bilene har arbeidsvillige bensinmotorer og koster masse penger.

Alle bilder og terrengkjøring er utført på militært område med tillatelse.

Les videre om motor og kjøreegenskaper på denne lenken.