TEST: BMW M5

M5 begynner å få en ganske lang historie og modellnavnet har blitt godt kjent i de "rette" kretsene. M5 forbindes med legendariske ytelser og gode kjøreegenskaper pakket inn i noe som mer eller mindre ligner en familiebil.


M5-navnet strekker seg 20 år tilbake i tid. Da kom den første modellen som hadde som mål å kombinere brukervennligheten til en hverdagsbil med ytelsene til en renspikka baneracer. Den første M5 modellen hadde ikke ytelser som imponerer i dag, men i 1984 vakte den oppsikt med sine 286 hestekrefter fra en 3,5 liters rekkesekser. Dette var den såkalte E28 serien. Neste generasjon var E34 som kom i 1989. Den ble først produsert med en 3,6-liters motor med 315 hestekrefter. Senere vokste motoren til 3,8 liter og 340 hestekrefter. Forrige M5, E39, har en 5-liters V8 med 400 hestekrefter. BMW forlot dermed en lang tradisjon med rekkeseksere. Frem til i dag er det solgt over 20.000 M5er.

Sprenger nye grenser

Forrige generasjon M5 ble banket av to rivaler og en ny modell ble sterkt påkrevet. Audi presenterte to varianter av RS6, en med 450 hestekrefter og en med 480, og Mercedes lanserte E55 AMG med 476 hestekrefter og hele 700 newtonmeter. Dermed ble BMW nødt til å finne på noe, og siden det ikke var aktuelt med hverken turbo eller kompressor som konkurrentene bruker, falt valget på en V10-motor. BMW har også styrt unna automatkasse som sjaltesystem og heller satset på sitt eget system, SMG, som er en manuell girkasse med en automatisert kløtsj.

Det er ingen tvil. M5 leverer mye "varer" og motorkraften og ytelsene er helt klart godkjent. Les mer om den elleville motoren og den ekstreme kjøreopplevelsen her.

Kraftig forbedret A6

Mer om motor og kjøreegenskaper .