TEST: BMW M5 -- M for Macho

Understatement, kaller de det. Ulv i fåreklær er et annet begrep. Det er uansett klart at BMW M5 ikke er for pyser...

Du ser det med en gang, akkurat som herren som med sin BMW 528i så galant lot oss passere på motorveien mot Drammen. Så respekt hadde han at han la seg bak, og ble liggende trass i at vi lå pinlig nøyaktig på fartsgrensen.

For det er ikke vanskelig å se at det er noe spesielt med BMW M5. Den nye fronten, med større luftinntak. Hjulene med sine helt spesielle 18" felger og ikke minst hekken med sine fire, tykke, eksosrør. Men så er da også M5 den kraftigste BMW som noen sinne har forlatt München i serieproduksjon.

I 1979

M1 het den første som kom i 1978. Bare noen få ble produsert, for å få bilen til å bli homologert til en egen løpsklasse som het PROCAR. Bilen hadde en rekkesekser med et slagvolum på 3,5 liter og 280 hestekrefter. Bilen ble ikke noen stor suksess, men motoren fikk leve videre i M635 CSi og M 535i - den første M5.

Siden den gang har det blitt mange M-utgaver av bilene fra BMW. Faktisk ble hver og en håndbygget frem til 1985.

Verdens raskeste V8

Det gjør ikke dagens utgaver. M5 produseres på den samme monteringslinjen som alle andre modeller i BMW 5-serie. Det betyr ikke at bilene er mindre eksklusive. For sammenliknet med en vanlig 5-serie er det mye som er forandret til M5. Motoren er en helt ny konstruksjon, og ganske unik. For sammen med V8 motorene til Ferrari finnes det ikke noen serieproduserte V8 motorer som tåler like mye turtall som motoren i M5.

Understellet er dessuten stivet opp, utvekslingen på styringen forandret og bremsene er hentet fra racing.