TEST: BMW M3

M3 har levd i beste velgående i snart 15 år. Det er ikke lenge i forhold til biler som Porsche 911, men allikevel.

TEST: BMW M3
[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW M GmbH ble etablert i 1972 og skulle holde på med motorsport. En naturlig oppfølging til dette var å begynne å bruke kunnskap og erfaring fra banene til gatebiler. Starten på det kapittelet ble BMW M1, designet av Giorgetto Giugiaro. Samtidig ble den legendariske M-logoen lansert. Den eksisterer så å si uforandret den dag i dag.

M5 debuterte i 1984 og den mest suksessrike M-modellen noen sinne, M3, fulgte på i 1986. Så ble det et langt opphold før M-roadster dukket opp i 1997 og M-coupé i 1998.

Brautende

Dagens M3 er en bil som fjerner enhver tvil om hva det dreier seg om - muskler. Den deler nesten ingen designelementer fra resten av 3-serien - og bra er det. Ikke fordi det er noe galt med BMW’s 3-serie, men fordi vi vil ha mye av alt når vi skal betale 1 million kroner for en liten kupé.

SMG

I tillegg til at vi skulle tøyle 343 hestekrefter skulle vi også debutere med sekvensiell girkasse hvor giringen foregår via to hendler bak rattet. Mer om girkasse og motor finner du på denne lenken.