TEST: BMW 645Ci

BMW er i ferd med å dra fra konkurrentene, eller legge seg på siden, alt etter hvordan man ser det. BMW's designsjef Chris Bangle er en forhatt mann, men det er liten tvil om at det er ganske lett å like 6-serien bare man får prøvd den skikkelig.

Publisert
Sist oppdatert
TEST: BMW 645Ci


Etter et søk på internett finner du hundrevis av hatsider og kampanjer mot Chris Bangle. BMW's designsjef har ertet på seg BMW-entusiaster over hele verden som mener BMW er i ferd med å bli ødelagt.

Design på godt og vondt

Vi er litt mer nyansert enn som så. Forfra og fra siden er vi ikke i tvil. Dette er en usedvanlig lekker bil. Du kan gå rundt bilen gang på gang og til stadighet legge merke til nye detaljer og finurlige løsninger. Baken er en historie for seg og har fått en enda mer markant overgang fra bagasjelokk til baklykter enn det 7-serien har, og kritikken angående det har jo ikke akkurat vært lavmælt. På mange måter er 6-serien mer vellykket i hekken og formen er mer avrundet og harmonisk.

Klumpete 8-serie

BMW gjorde en tabbe da de lanserte 8-serien. Den var for tung og klumpete og lå motormessig på etterskudd den dagen den kom. V12-motoren maktet ikke å levere mer enn 300 hestekrefter, noe som var for lite for BMW-kundene. BMW hadde på den samme tiden en sekssylindret motor med nesten 300 hestekrefter i både M3 og M5. BMW piffet senere opp tolveren til 380 hestekrefter i 850 CSI uten at hjalp noe særlig på imaget.

Den forrige 6-serien som ble produsert fra 1976 til 1989 har en mye mer positiv historie å se tilbake på, og det er denne kupetradisjonen som nå skal tilbake i rampelyset med den nye 6-serien. Mer om motor kjøreegenskaper finner du her.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer