TEST: BMW 520d stasjonsvogn

BMW har dårlig tradisjoner med diesel under panseret. Det er først nå de siste par årene at det har blitt sving på sakene. Etter å ha blitt kjent med minstemann er vi sikre på at BMW er på vei inn i konkurransen med de etablerte.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW har i likhet med mange andre funnet ut av dieselens fortreffeligheter, og det har resultert i flere godbiter som nå er tilgjengelig på det norske markedet.

Den minste

Vår testbil har den minste dieselmotoren som leveres fra BMW i dag. Ellers finnes det også motorer med 2,5-, 3- og 4-liters volum. 2-litern som vi har kjørt er firesylindret og finnes også i 3-serien, mens 2,5- og 3-litern er rekkeseksere. 3-literen finnes både i 3-, 5- og 7-serie. 4-literen er en V8 motor som kun leveres i 7-serien. Smått om senn duker også 3-literen opp i X5.

Mindre konkurranse

Siden både Volvo og Saab foreløpig har dårlig med dieselbiler i denne klassen, innskrenker konkurransen seg betraktelig. I tillegg starter Mercedes-Benz med E 220 CDI, som minste dieselmotor på stasjonsvognen, og dette gjør at E-klasse faller igjennom prissmessig. Dermed står Audi A6, Opel Omega og VW Passat igjen som de nærmeste konkurrentene, selv om prisene også her varierer en del.

Nesten helt standard

Tidligere erfaringer med BMW er at testbilene er så fulle av ekstrautstyr at det er vanskelig å skille dem fra den opprinnelige utgaven. Ett av de verste tilfellene var testen av BMW X5 3.0 som hadde ekstrautstyr for snaue 240.000 kroner. Denne gangen var det kun småting som til sammen utgjorde 32.400. Det høres mye ut, men er ikke det i denne sammenhengen.

Hvor god er den egentlig?

BMW vet å ta seg godt betalt for bilene sine. Det gjelder til en hvis grad også 520 d som i utgangspunktet koster 426.000 kroner. Hvorfor skal du for eksempel velge den i stedet for en VW Passat 1.9 TDI med 130 hestekrefter og 30 Nm mer?

Les videre om motor og kjøreegenskaper på denne lenken.