<b>FRA STÅLTAK TIL TAKLØS:</b> Det tar 20 sekunder å legge ned taket på den nye 4-serie Cabriolet.    Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FRA STÅLTAK TIL TAKLØS: Det tar 20 sekunder å legge ned taket på den nye 4-serie Cabriolet. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Test: BMW 4-serie Cabriolet

Takløs solskinnscruiser med kjøreegenskaper. Finnes det?

I høst lanserte BMW sin splitter nye 4-serie Coupe, en bil som fylte nok et hull i tallrekken fra BMW. Det nærmer seg vår, og hva passer vel da bedre enn at de nå kommer med bilen som kabriolet?

Vi har prøvekjørt bilen i solrike Nevada, og i mars er den i Norge.

LES OGSÅ:

4-serie Cabriolet kan nesten regnes som en kupé, for med et tredelt tak i stål blir designen ikke alt for ulik en kupé når taket er på. Med et tastetrykk tar det 20 sekunder å transformere bilen fra kabriolet til kupé, eller motsatt, og det kan gjøres i hastigheter opp til 18 km/t.

Farvel, 3-serie Cab

Da coupe-versjonen kom i høst fortalte BMW at den skulle være en mindre utgave av 6-serien. Teknisk har den mer til felles med 3-serien, men den er lenger, bredere og lavere.

Dette er med på å gi ytterligere storbilfølelse, komfort på grunn av lenger akselavstand, og derfor også bedre egenskaper i høyere hastigheter. Alt dette i tillegg til den bedre plassen det naturligvis gir.

Dette er egenskaper som smitter direkte over på 4-serie Cabriolet, en bil som skyver 3-serie Cabriolet ut av markedet, og forsvinner.

LES OGSÅ: Nye 2-serie Coupe testet

Tre alternativer

Fra lanseringsstart kommer 4-serie Cabriolet med tre forskjellige motoralternativer. Det blir de to bensinversjonene 428i og 435i, i tillegg til dieselutgaven 420d.

Prisene er foreløpig ikke klare på noen av disse, men til sammenligning koster kupé-versjonen av 435i med samme motor cirka 780.000, mens en 420d med 184 hestekrefter koster rundt 480.000 kroner.

Ikke forvent å se veldig mange 435i rulle ut fra norske forhandlere, ettersom prisen på en bil med 306 hesters bensinmotor ikke er førstevalget.

Se flere bilder utvendig:

LIGNER MER: Med lengre takkurve for toppen strekt seg ut, og ser ikke så klumpete ut som på mindre kabrioleter. Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
TRE DELER: Transformers i praksis Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk
FRA STÅLTAK TIL TAKLØS: Det tar 20 sekunder å legge ned taket på den nye 4-serie Cabriolet. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: Fred Magne Skillebæk
Foto: Fred Magne Skillebæk

Firehjulsdrift?

Alle utgavene kan fåes med valgfri 6-trinns manuell kasse, eller 8-trinns automat. Sistnevnte kan også fås som sportsautomat, hvor du har girhendler bak på rattet. 4-serie kabriolet har naturligvis bakhjulsdrift som utgangspunkt, men 428i kan fra sommeren av fåes med xDrive firehjulsdrift. Se ikke bort fra at dette også kan bli mulig på flere versjoner etter hvert, som tilfellet er på 4-serie Coupé.

Stillheten

TRE DELER: Transformers i praksis Foto: Fred Magne Skillebæk
TRE DELER: Transformers i praksis Foto: Fred Magne Skillebæk Vis mer

Vi legger avsted, ut fra Las Vegas og inn i noen av Nevadas sterkt kontrollerte nasjonalparker. Her er det veier og natur som er som skapt for en takløs reise. Temperaturen er 20 varme, midt i januar. Det første som dukker opp av inntrykk, er hvor stille det er i bilen, selv når amerikanske fartsgrenser makses ut.

Selv under et kortvarig uhell hvor speedometeret står på 120 km/t kan vi sitte og snakke med dempet innestemme.

Når vi legger på taket er det strengt tatt ikke veldig forskjell på denne kabrioleten og en bil med fast tak. Selv forteller BMW at de har tatt i bruk et nytt trekk på innsiden av ståltaket som senker støynivået med 2 dB sammenlignet med kabrioletutgaven av 3-serien, som er forgjengeren. Det er en god del, med tanke på at 3 dB er en halvering.

Kommer det en Grand Coupé? Mye tyder på det

En kald vind

All vind passerer over oss, for frontruterammen er høy nok til å gi god beskyttelse. Dette er de typiske tingene man raskt føler på i en kabriolet, men her er det rett og slett upåklagelig.

Baksetet er for to personer, men under denne testen brukte vi det ikke. Vi satte derfor på vindskjermen som dekker baksetet og reiser seg opp bak forstolene. Denne tar av for turbulensen - vinden som har passert frontruten og fortsatt videre bakover, for så å få lyst til å snu, slik den alltid vil.

Skulle du likevel få en kald trekk bakfra som du helst skulle sett ikke var der, så har setene varmluftsdyser i nakkehøyde. Disse kan du justere i tre forskjellige trinn.

Også setebeltene er nå integrert i stolen. De er med andre ord ikke i veien hver gang du skal legge frem seteryggen for baksetepassasjerer.

Se flere bilder innvendig:

Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW

Godt stivet

Kabrioleter er normalt ikke min kopp med te, i all den tid jeg mener en bil med tak alltid har en strukturell styrke som ikke kan oppnås i en bil uten tak. Dette går igjen ut over kjøreegenskapene, og det er fristende å si at enhver kabriolet vobbler som resultat av redusert torsjonsstivhet.

Denne 4-serien er rett og slett imponerende, og noe av det beste jeg har opplevd på akkurat dette området.

Og bare så det er sagt, det er ikke noe som gleder meg mer.

Det praktiske

Kabriolet er sjelden synonymt med noe veldig praktisk, men BMW har i det minste tatt de grepene det er mulig å ta. Bilen er en fireseter, og baketeryggen kan legges ned i 40/20/40 splitt. Det betyr at selv med fire personer i bilen kan du fortsatt legge ned midtre del av baksetet for å få med ski, eller andre lange gjenstander. Uten personer i baksetet kan du legge ned hele ryggen og faktisk få en anstendig plass for bagasje.

Før du legger ned seteryggen har du 220 liter tilgjengelig når taket er nede. Kjør opp taket, og du får 370 liter å fylle. Dette er 20 liter mer enn 3-serie Cabriolet hadde å by på.

Selv om bakseteryggen kan legges ned, så går ikke dette utover de aktive veltebøylene som popper opp i løpet av 200 millisekunder dersom uhellet skulle være ute.

Vi har tidligere kjørt 4-serie Coupé, da den kom, og snart er altså kabrioleten her. Senere utpå våren kommer også M4 på markedet. Hvorvidt denne blir å få som kabriolet har vi ikke fått klare signaler om, men denne skulle absolutt kunne takle enda mer krefter. Spørsmålet er om BMW ønsker det eller ei.

Testresultat

BMW 4-serie Cabriolet

Stillheten, komforten, takkonstruksjonen

Takløsningen skulle gitt enda mer likhet til Coupe-versjonen, og vindskjermen burde sittet litt nærmere forstplene for bedre effekt.

BMW 4-serie Cabriolet
 435i Cab428i Cab420d Cab
    
Motor:R6, 24V, turboR4, 16V, turboR4, 16V, turbo
Slagvolum:2.979 ccm1.997 ccm1.995 ccm
Effekt @ o/min:306 hk @ 5.800-6.000245 hk @ 5.000-6.500184 hk @ 4.000
Dreiemoment:400 Nm @ 1.200-5.000350 Nm @ 1.250-4.800380 Nm @ 1.750 - 2.750
0-100 km/t:5,5 sek.6,4 sek.8,2 sek.
Toppfart:250 km/t250 km/t228 km/t
Forbruk:0,75 l/mil0,66 l/mil0,48 l/mil
CO2-utslipp:176 g/km154 g/km127 g/km
LxBxH (cm):464x182x139464x182x139464x182x139
Akselavstand (cm):281281281
Dekkdim. f/b:225/50 R17225/50 R17225/50 R17
Bagasjerom:220 - 370 liter220 - 370 liter220 - 370 liter
Vekt:1.755 kg.1.755 kg.1.755 kg.