TEST: BMW 330Xd A

Det er den effektive milslukingen som særpreger denne dieselraceren – det er ikke mange biler som smetter forbi trailere uten at førerens puls øker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: BMW 330Xd A
image: TEST: BMW 330Xd A


BMW 330 XdA har kreftene og stabiliteten som skal til for at alle fornuftige forbikjøringssituasjoner kan gjennomføres med lav puls. Du trenger aldri å tvile på den kraften rekkesekseren leverer, og sikkert veigrep med god elektronisk hjelp og firehjulsdrift gjør dette til en kjøremaskin av toppklasse. Kanskje spesielt for norske forhold.

3-serie spesial

Det er nå kun 3-serie som dukker opp med denne 3-liters rekkesekseren. De større utgavene nyter godt av den nye 3-literen med litt mer hestekrefter og mye mer dreiemoment. 3-serie nærmer seg slutten av livssyklusen, og det er kanskje derfor BMW ikke har sett det nødvendig å tilpasse motor/girkassen til 3-serie.

Også firehjulsdriftsystemet er nå 3-serie alene om, X5 og snart X3 har fått et mer moderne system som jobber bedre sammen med det elektroniske stabilitetssystemet. Det nye systemet kalles xDrive, og kjennetegnes ved at kreftene er mer flyttbare avhengig av grep. Det mer tradisjonelle systemet i 3-serie er satt opp asymmetrisk med mer drift på bakhjulene. Kjøreopplevelsen ligger nær opptil en bakhjulsdrevet bil.

I godt hold

Dagens 3-serie dukket opp i 1998, og ved hjelp av kosmetiske operasjoner holder utseendet godt i dag. 3-serie gir et sportslig og eksklusivt inntrykk, selv om bilen helt klart passer bedre for BMW-nostalgikere enn for tilhengere av de nye linjene til designsjef Chris Bangle.

Les mer om dreiemoment og svinger her.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!