TEST: BMW 328i T - Fornuftens alibi

Å bruke godt over en halv million kroner på en liten bil med masse motor, kan vel karakteriseres som alt annet enn fornuftig. Men det er en stasjonsvogn, og så fleksibel som den er…


Du formelig hører en lengre tirade der man legger vekt på at det er god plass i forhold til utvendig størrelse, sikkerhetsnivået er høyt (tenk bare på barna!), den aktive sikkerheten er svært høy (raske forbikjøringer og sterke bremser), smarte løsninger i bagasjerommet og så videre og så videre…

For så vidt er alt dette sant, men det kan vel neppe legges skjul på at det å kjøpe en BMW 328i Touring er en god unnskyldning for å få seg en BMW 328i. Jeg mener, en Coupe er da trang og upraktisk!

Sistemann i rekken

Touring-modellen er det siste karosseriet i rekken etter at den nye 3-serien (E46) så dagens lys for nær to år siden. Og det er uten tvil det mest forseggjorte, i betydningen at du ikke bare får en bil med kjøreegenskaper, design og status fra øverste hylle, men at bilen også har en lang rekke detaljer som i større grad kan forsvare prislappen.

Og man trenger kanskje en masse argumenter i etterkant, når man skal rasjonalisere og begrunne et bilkjøp til nær 600.000 kroner. Bli med oss på testtur for å finne ut av hvordan disse detaljene fungerer i praksis!