TEST: BMW 320d Touring

Ny motor med gode ytelser, og kjøreegenskaper til å følge opp. BMW 3-serie har for 2002 gjennomgått en forsiktig facelift.

TEST: BMW 320d Touring
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi har etter hvert blitt vant til sterke dieselmotorer. Den 150 hestekrefter sterke common rail-dieselen i 3-serie er i tillegg ganske sprek.

Smiler mer

Etter ansiktsløftningen smiler fronten litt mer, ytterprofilen på frontlyset peker oppover istedenfor nedover. Tåkelysene er blitt runde og det er færre profiler i støtfangeren.

Felles for lyktene foran og bak er at alt glass som tidligere var oransje er blitt hvitt. Støtfangeren bak er også glattet mer ut.

Hvorfor?

Et enkelt svar på hvorfor du skal gidde å bruke olje som drivstoff fremfor raffinerte produkter er forholdet pris/krefter. Bidraget til statskassen målt per Newtonmeter (Nm) er svært mye lavere på en moderne dieselmotor.

Svaret kan også være et par hundre tusen kroner ekstra. Det er det du må betale for samme elastisitet hvis du skal ha bensinmotor. Elastisitet er her akselerasjonen mellom 80-120 km/t i fjerde gir. En ganske vanlig øvelse på trafikktette veier, og for de fleste viktigere enn lyskryssprint.

TEST: BMW 320d Touring

Med 231 hestekrefter, seks sylindere og 3-liters slagvolum koster BMW 3-serie 609.000 kroner som stasjonsvogn. Først da har du bedre elastisitet enn med en 2-liters dieselmotor som koster 394.000 kroner. Girutveksling spiller selvsagt inn, men dette er en god illustrasjon på forskjellene målt med stoppeklokke.

Skal du måle med for eksempel kjøreglede er det mulig forholdet bensin/diesel blir annerledes. Motor og kjøreegenskaper kan du les om her.