TEST: BMW 318iA

Når du legger nesten 370.000 kroner på bordet forventer du mye i retur. Det får du ikke i BMW 318 iA – men du får komfort og en spennende bensinmotor.

TEST: BMW 318iA
[Ugjyldig objekt (NAV)]

BMW har alltid vært forbundet med sportslig kjøreglede – og i takt med tiden betyr det at antall hester under panseret øker med hvert modellskifte

Det har det også gjort under 318 i sitt panser.

143 hester

Tidligere var nemlig ytelsen fra den 1,8-liters store rekkefireren 118 hester, men med oppgraderingen har gasspjeldet blitt byttet ut med valvetronic og 118 hester har blitt til 143 hester. Også dreimomentet har økt, fra 180 Nm til 200 Nm.

Valvetronic er egentlig ikke noe annet enn en mer avansert form for variable ventiltider (dobbel Vanos) og ventilåpning. Når du gir gass stiller en liten elmotor inn kamakselen slik at ventilen åpner seg mer eller mindre avhengig av pådrag. På den måten styres mengden av luft og bensin som slipper inn i forbrenningskammeret – og du kan kutte ut det velkjente gasspjeldet. Fordelen er i første rekke lavere forbruk og økt gassrespons.

Særpreget som forsvant

TEST: BMW 318iA

Med oppgraderingen av 3-serie har bilen i våre øyne mistet mye av særpreget den hadde. Tidligere hadde 3-serie en vakker og detaljrik front, nå er den bare glatt. Bakfra er heller ikke oppgraderingen vellykket. Mye av karismaen er borte, og bakfra minner 3-serie om nettopp Carisma – fra Mitsubishi.

Interiøret er derimot uendret, men å utstyre en bil til nærmere 400.000 kroner med plastratt er overdrevent gjerrig. Vi starter imidlertid opp 318 iA sine 143 hester og begir oss til neste kapittel.

Artikkelen fortsetter under annonsen