TEST: BMW 318i Touring -- Perfeksjonisme med lastevegring

BMW 3-serie Touring har akkurat ankommet Norge, med færre motoralternativer og høyere pris enn sedanen.

TEST: BMW 318i Touring -- Perfeksjonisme med lastevegring

Femti kilo hevder BMW at stasjonsvognen har lagt på seg sammenliknet med sedanutgaven av BMW 3-serie. Derfor har fjæringskarakteristikken på 3-serie Touring blitt litt stivere enn på sedanen. Noen ulempe er det ikke for komforten er fortsatt høy - samtidig som bilen virker noe bedre balansert.

Begrenset motorutvalg

Under panseret er det også forskjeller på sedan og Touring. Verken 1,9 literen i 316i eller 2,5 literen i 323i blir å finne under panseret på 3-serie Touring. Dermed blir minste utgave 318i, mens 328i blir største utgave med bensinmotor. På dieselfronten finnes i første rekke 320d, men en tre-liters dieselmotor med 184 hester og et dreiemoment på enorme 390 Nm kommer senere. Den vil hete 330d.

Prismessig er dessuten Touring dyrere enn sedan, en 318i Touring koster for eksempel 14.500 kroner mer enn en 318i. Prisene for BMW 3-serie Touring starter på 316.500 for en 318i, mens 328iA Touring vil koste deg 543.500 kroner.

Oversiktlig og ergonomisk interiør

Men om det er noen forskjeller på sedan og Touring hva gjelder fjæringsoppsett og motorpalett, er de like hva gjelder kvalitetsfølelse. For her finnes det ikke billige løsninger, alt virker solid og eksklusivt. Instrumentene er oversiktlige og lettleste, samtidig som alt av brytere sitter logisk plassert. De eneste som trekker ned intrykket er koppholderne i midtkonsollen mellom setene, som blir alt for dominerende.