TEST: BMW 318d

En prisforskjell på 16.000 kroner opp til 318-modellen med bokstaven i etter tallene gjør 3-series minste dieselalternativ interessant.

TEST: BMW 318d
[Ugjyldig objekt (NAV)]

For mange er BMW ensbetydende med avanserte bensinmotorer, men 318 med en velkjent diesel under panseret kan for mange være et alternativ verdt å se nærmere på.

Egentlig 320d

Nye 318d er egentlig den gamle 320d med lavere ytelser. 136 hestekrefter er blitt til 115, og dreiemomentet er noe redusert. Den nye 320d har en ny dieselmotor med omtrent samme slagvolum, men med 150 hestekrefter og 330 Newtonmeter (Nm).

Vi mener uansett at 318d har sin eksistensberettigelse ved å være et billigere alternativ. Motoren er et trivelig bekjentskap som fungerer godt i 3-serie som veier rundt 1400 kilo.

Prisreduksjon

BMW senker prisene på en del modeller fra 1. november. Blant annet fjernes nødvendig sikkerhetsutstyr som hodestøtter og trepunkts-sikkerhetsele på plassen i midten bak på 318d. Prisen reduseres med 18.000 kroner til 322.000 kroner. BMW-importøren skal tilby gunstige utstyrspakker for å kompensere for bortfallet av ekstrautstyr, så 322.000 kroner blir dermed ikke helt riktig pris for en komplett 318d.

Motor og kjøreopplevelse kan du lese mer om her.

Lik Dinside Motor på Facebook

Siste nytt om Motor! Ønsker du siste nytt fra DinSide Motor rett i innboksen? Meld deg på vårt nyhetsbrev og få de beste sakene tilsendt hver uke.