TEST: BMW 316ti Compact

Den nye tredørs BMWen er sportslig orientert. Fjæring, seter og eksteriør røper intensjonene. Det gjelder imidlertid ikke motoren i seriens rimeligste alternativ, den er for kjedelig for en så sporty bil.

TEST: BMW 316ti Compact
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Den er ingen dårlig motor, den nye 1.8-liters Valvetronic-motoren, men skal 115 hestekrefter være morsomt i en så kapabel bil, må det hissigere hester til. Vi kommer tilbake til motoren i neste avsnitt.

Gjennomsiktig

Klart glass over runde baklykter med kraftige profiler er vel et slags kompromiss. Det er kanskje ønsket om et tydelig uttrykk som har møtt tekniske krav. Kompromisset er på mange måter vellykket, mest fordi eksteriøret blir mer harmonisk i formen.

Hekken er annerledes og ny, men det er fronten med sin tilsynelatende bredde som gir 316 ti det potente utseendet. Også korte overheng gir inntrykk av at bilen evner å takle aktiv kjøring.

Billigste BMW

316ti Compact-utgaven koster 15.000 kroner mindre enn en firedørs 316i, og har en sterkere motor. Når det gjelder kjøreegenskaper vil Compacten ha mer å gi, den er på mange måter en BMW for viderekommende. Den har mer av alt man liker hvis man først liker BMW. Den er enkel, sportslig og bakhjulsdrevet. Men det kan være vanskelig å venne seg til, og kanskje litt for mye av det gode for en nybegynner. Les mer om hvordan bilen oppfører seg her.