TEST: BMW 316i: Den beste bayerske firer

BMW 316 er ikke hva den en gang var. Den er ikke lenger undermotorisert, men så er det da heller ikke en 316. Forvirret? Forklaringen finnes -- som vanlig -- under panseret.

Vanligvis kan du finne ut hva slags motor som sitter under panseret på en BMW ved å titte på de to siste sifrene i modellbetegnelsen. De to siste sifrene i 316 skulle tyde på at det er en 1,6-liters motor i bilen, men det er det altså ikke.

Men ytelsen er den samme som på "gamle" 316 -- som altså var en 1,6-liter (105 hk). Den nye motoren har imidlertid 1,9 liters slagvolum. Det straffer seg rent avgiftsmessig, men på alle andre måter er dette en fantastisk motor som passer 3-serien svært godt!

På modellbetegnelsen...

...skal storfolk kjennes. Og motsatt. Mens 316 tidligere nærmest var et skjellsord for BMW-eiere, kan dette endret seg drastisk. Du finner mer stoff om dette under lenken "Motor og kjøreegenskaper", der vi også skriver om våre erfaringer fra drøye 600 kilometer landeveiskjøring, samt fra vår testbane der bilen ble satt på elgprøve, bremsetesting og stabilitetskontroller.

Vår testbil var denne gang en spartansk utstyrt modell, med "bare" standardutstyr. Det er uvanlig for oss, de fleste av testbilene vi låner fra BMW har skinninteriør, elektrisk justerbare seter og lignende. Om komforten skuffet og om det skortet på plassen i baksetet kan du finne ut ved å klikke på lenken "Plass & Komfort".

Og endelig - står bilen seg i forhold til erkerivalene fra Stuttgart i form av Mercedes C-klasse og fra Ingolstadt i form av Audi A4? En analyse der vi sammenligner de tre bilene finner du under lenken "Konklusjon og konkurrenter". Er du på jakt etter pris- og utstyrsdetaljer, eller akselerasjonstider og forbrukstall, finner du det under lenken "Pris, utstyr og ytelser".

Da gjenstår bare å ønske deg en hyggelig prøvekjøring!