TEST: BMW 116i

I løpet av noen få år har BMW utvidet modellprogrammt betydelig. Både X3 og X5 ble plantet i upløyd mark i BMW-sammenheng. I løpet av året har vi testet både X3 og den gjenoppståtte 6-serien. Nå til slutt er 1-serien på plass med et klart mål om å gjøre BMW tilgjengelig for folk flest.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: BMW 116i
image: TEST: BMW 116i


Det er vanskelig å legge skjul på at det er spennende å prøve alle nyheter, og nytt og spennende utstyr som finnes i dagens biler. BMW er et av de merkene som også utstyrer testbilene sine med enorme mengder ekstrautstyr. 2-300.000 kroner i ekstra luksus er slett ikke uvanlig.

I fremtiden

1-serien som vi kjenner nå er ikke et blaff fra BMW. For en stund siden viste vi spionbilder av en rekke 1-seriebiler. Vi kan vente oss både kupé, kabriolet, sedan, stasjonsvogn og sedan. Saken finner du her. Mange mener å vite at 1-serien blir splittet i 1- og 2-serie. Vi tror ikke det. Vi regner med at alt vil hete 1-serie når det en gang dukker opp. En ren visuell bedømning av motorrommet sladrer også om at denne bilen er klargjort for rekkesekser. Vi spekulerer videre i at en 130i vil komme for å konkurrere med A3 3.2.

Gunstig

Noe av det vi syntes var mest spennende med 1-serien før vi kjørte den var prisen på dagens testbil. Det er en business-bil som koster 249.900 kroner inkludert alt utstyr ferdig på veien. Vinterdekk, elektronisk stabilitetsprogram, fjærnstyrt sentrallås, radio/CD-spiller, tosoners klimaanlegg, kjørecomputer, elektriske vinduer foran, seter med svært gode justeringsmuligheter og delt baksete er på plass.

Utradisjonelt

Det ene er designet. De siste modellene til BMW har høstet litt blandet kritikk, og blant kunder og entusiaster er det overhodet ikke enighet om dette er den riktige veien å gå. Vi synes vår røde testbil er kul, og den vekker ikke så rent lite oppmerksomhet i bybildet. Det andre er at BMW tviholder på bakhjulsdrift. Ingen andre lager biler i denne klassen med fremdriften bak. I tillegg har 1-serien også lang akselavstand og tilnærmet 50:50 vektfordeling. Tilsammen blir dette en bil som er morsom å kjøre i tillegg til at den fungerer bra til daglige gjøremål.

116i med 115 hestekrefter er minste motoralternativ, og skuffer ikke når vi tar prisen med i betraktningen. Dette er en av de "tøffeste" 1,6-literene du får. Motor og kjøreegenskaper finner du her.