TEST: Biltest: Saab 9-5 Griffin -- Supersexy svenske

Saab 9-5 Griffin er definitivt en bil for de spesielt interesserte. Her finner du alt av utstyr – og da mener vi alt – krefter i massevis, men uten at det er en sportsbil av den grunn.

TEST: Biltest: Saab 9-5 Griffin -- Supersexy svenske


Saab Griffin er utstyrt med den største motoren Saab har på dagens marked, en 3,0-liters V6-motor med turbo -- riktignok er det bare turbo på den ene sylinderrekken. Men selv om slagvolumet er det største i rekken, er ikke Griffin-motoren den sterkeste Saab lager.

Toppmodellen i Saab-sortimentet er nemlig ingen sportsbil, den er en luksuskrysser. Med 200 hk og 310 Nm dreiemoment må den nemlig se seg slått av Aero-motoren som fra 2,3-liters slagvolum utvikler 240 hk og 350 Nm fra en alt annet en ordinær 2,3-litersmotor.

Alt tenkelig luksus

I sine salgsbrosjyrer er Saab’s påstand at Griffin ”har alt av standardutstyr og det meste fra listen over tilleggsutstyr”. Det er ikke en tom påstand. Her er skinn overalt, treinnlegg, automatgear, elektronisk antispinn-kontroll, stereoanlegg med RDS-radio, CD og kassetspiller, og totalt 9 høyttalere med i alt 240 Watt musikkeffekt, ventilerte seter med regulerbar vifte, klimaanlegg, parkeringssensorer, skinnratt og gearspak og…alt!

Vi har tidligere testet ulike varianter av Saab 9-5, og har latt oss imponere av en storbilfølelse som ligger utenpå mye av det som finnes til tilsvarende pris. Forutsetningen har stort sett alltid vært at Saab’en har vært rimeligere enn konkurrenter med tilsvarende ytelser og utstyr.

Med Griffin blir det tilsynelatende motsatt. Griffin er rådyr, Saab forlanger 600.200 kroner for denne bilen, og da er det mange konkurrenter som står klar for å selge deg bil med tilsvarende ytelser for en rimelig penge. Men med like mye utstyr, og like sexy som Saab 9-5 Griffin? Neppe…

Artikkelen fortsetter under annonsen

Tidligere tester:

Saab 9-5 2.0t Estate
Saab 9-5 2.0t SE Sedan
Saab 9-5 2.3 T Sedan