TEST: BILTEST: Briljante Berlingo!

Så enkel og nettopp derfor: så grei. Citroën Berlingo har ingen fiksfakserier. Ingen jålete løsninger. Den er enkel, ryddig og rommelig, og nå har den også en sparsommelig motor.

Vi har tidligere testet Berlingo med 1,8-liters motor, og vår sammenligningstest der Berlingo knivet mot Mazda Premacy, Opel Zafira og Mitsubishi Space Star, tok Berlingo hjem seieren med god margin. (Du finner vår Fleksibil-test på denne lenken).

Vår testbil denne gang var utstyrt med Citroëns 2,0-liters HDI motor, en råsterk dieselmotor som burde kunne gi nok skyv til Berlingo om den så var fullastet. Vi fikk i løpet av testperioden aldri testet bilen med full belastning, men vi fikk kjørt både langt og bratt.

Motor med overskudd

På de aller laveste turtallene var bilen "dieselslapp", men bare turboen så vidt fikk hjelpe til var det klar forbedring. Vi opplevde HDI-motoren i Berlingo som relativt rask og svært så fleksibel, og helt sikkert en klar forbedring i forhold til 1,9-liters dieselen som var eneste alternativ i Berlingo tidligere (som brukte hele 19,9 sekunder fra 0 - 100 km/t).

…men ikke den beste Berlingo

Berlingo leveres med 4 ulike motorer, nemlig 1,4-liter (75 hk), 1,8-liter (90 hk), 1,9-liter diesel (71 hk) og 2,0 HDI (90 hk). Dersom du regner med å utnytte en del av bilens lastekapasitet bør du styre klar av 1,4-literen, og dersom du ikke har veldig god tid bør du også styre klar av 1,9-liters dieselmotoren.

Dermed står du igjen med 1,8-literen og 2,0 HDI, der sistnevnte gjør et ekstra innhogg på hele 40.000 kroner i din bankkonto. Og selv om HDI'en er sparsom (vårt testforbruk lå på 0,58 l/mil), skal du kjøre mange kilometer i året for å spare inn de 40.000 kronene når prisforskjellen mellom bensin og diesel kun er en krone pr. liter. (Våre beregninger viser at en vanlig familie kan spare inntil 10.000 kroner i året på å velge en bil med dieselmotor fremfor en med bensinmotor. Dette kan du lese mer om på denne lenken.

Vår erfaring er at 1,8-literen er mer enn tilstrekkelig til sitt bruk, og med en grunnpris på 183.000 (mot 223.300 for 2,0 HDI) har du godt med penger igjen til å kjøpe det nødvendige tilbehøret, nemlig soltak (helt soltak i kanvas, kr. 5.000), Elpakke (fjernstyrt sentrallås, el. Vinduer, el. speiljustering og varme, kr. 4.900 samt ABS-bremser (dessverre tilleggsutstyr, kr. 5.500). I tillegg regner vi det som svært fornuftig å investere i en ekstra kupevarmer (kr. 3.500) dersom du velger HDI'en som neppe har mye overskuddsvarme til å møte en tøff norsk vinter.)

Berlingo 1.8 Multispace er et litt bedre alternativ enn Berlingo 2.0 HDI, men det er til liten forkleinelse for sistnevnte -- vi holder nemlig fortsatt Berlingo 1.8 Multispace for å være den beste nye familiebilen på dagens marked.

Relaterte tester og artikler

Effekt-/dreiemomentkurve 2.0 HDI
Test: Xsara 2.0 HDI
TEST: Peugeot 306 HDi
TEST: Renault Megane Scénic RXI
Spar 10.000 kroner i året på diesel
Biodiesel: Kun kr. 7,99 pr liter!
Kjør på gass - spar penger