TEST: Bayliner Capri 2052 LX - American beauty?

Amerikansk skjønnhet, både elsket og forhatt. Overflatisk, masseprodusert og glorete. For andre selve symbolet på det gode liv. DinSide har testkjørt Capri 2052 fra Bayliner, volumbåten i De Forente Staters båtpark.

TEST: Bayliner Capri 2052 LX - American beauty?

Verdens største lystbåtprodusents båter, Bayliner slo innover norskekysten som en flodbølge på 80-tallet. Amerikansk masseproduksjon og lav dollarkurs gjorde båtene prismessig svært konkurransedyktige på de skandinaviske markedene. Lykken var imidlertid kortvarig, for etter at amerikanerne hadde skvulpet rundt i den norske skjærgården et par sesonger viste det seg at kvaliteten var like lav som prisen. Et svensk båtblad opplevde faktisk at ikke mindre enn samtlige vinduer falt ut under en testkjøring. Det var da og ikke nå: De siste ti-årene har nemlig Bayliner jobbet målbevist for å gjenopprette tilliten. Båtprodusenten er i dag blitt så selvsikre at de leverer båtene med hele fem års skroggaranti.

Dyr båt til en billig penge

Capri 2052 er Bayliners mest populære Daycruiser med overnattingsmulighet, en såkalt ”overnighter” som amerikanerne kaller det. Med sine 20 fot plasserer den seg størrelsesmessig sånn omtrent midt i skiktet i Capri-familien. Båten leveres i to utgaver, DX og LX. LX er den mest velutstyrte utgaven, der du blant annet finner CD-spiller, elektronisk dybdemåler og regulerbart ratt som standardutstyr.

I brosjyren fra Bayliner ble Capri 2052 presentert blant annet som en familiebåt, en ypperlig båt for en kort tur ut i skjærgården for kjernefamilien. Da jeg vred om tenningsnøkkelen og hørte lyden av 220 hestekrefter fra det kraftige hekkaggregatet skjønte jeg at tidene hadde forandret seg. Jeg mintes min egen barndom. Vår familiebåt var en spartansk innredet snekke. Dieselmotoren på 12 hestekrefter sørget for en topphastighet på seks knop. Men i takt med stadig tykkere lommebøker har tydeligvis familiens fartskrav gjennomgått en aldri så liten revolusjon. Og tykk lommebok må til hvis du skal tilfredstille motoren fra Mercruisers ustoppelige tørste etter dyr bensin. Om Capri 2052 ikke er noen dyr båt i innkjøp er det en svært dyr båt i bruk.

Champagne og treimitasjoner i plast

Fra 70-tallsnostaligi til amerikansk estetikk anno 2000. Med den 20 foters daycruiseren fra Bayliner liggende ved bryggen kjenner vi et pust av luksus slå i mot oss sammen med sjøbrisen. For Capri 2052 har et elegant ytre. Med sitt gjennomførte hvite skrog, grønt teppe på dørken, og treimitasjoner både på innsiden av skroget og ved det rikelig utstyrte instrumentpanelet. De hvitpolstrede seter, seks til sammen, og motorkassen, også i hvit skinnimitasjon gir båten en finish som grenser opp mot det pompøse. Amerikansk komfort og luksus for noen, kitsch for andre. Assosiasjonene går mer i retning av bekymringsløse dager med champagne i hånden enn en kort familieseilas til nærmeste odde.