ISSKRAPE: Er Kärcher EDI4 verdt pengene? (Obs! Vi sier ED14 i videoen. Det er feil. EDI4 er riktig!) Vi har testet. Reporter: Ingebjørg Iversen. Video: Berit B. Njarga / Dinside Vis mer

Kärcher EDI 4

Test av elektrisk isskrape

Isskrapen fra Kärcher virker i teorien som en god idé, men sliter litt med å levere i praksis.

Publisert
Sist oppdatert

For alle som syns at det er både kjedelig og tungt å skrape rutene på bilen vinterstid, virker den elektriske isskrapen fra Kärcher, EDI 4, som en særdeles god idé.

Den elektriske isskrapen har et lokk for å beskytte deg fra den roterende plastskiven. Foto: Berit B. Njarga
Den elektriske isskrapen har et lokk for å beskytte deg fra den roterende plastskiven. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Og det er den også - til en viss grad. For etter fullført test, hvor konklusjonen er at den gjør en ok jobb, er vi litt usikre på hvem som egentlig har behov for den.

Roterende plastskive

Kärcher selv lover at den elektriske isskrapen skal fjerne selv et tykt og fastsittende islag fra bilruta raskt og enkelt.

Isskrapen har en skive med seks plastblader som roterer lett på overflaten når du presser isskrapen ned mot ruta.

Det er denne roterende plastskiven som gjør skrapejobben. Foto: Berit B. Njarga
Det er denne roterende plastskiven som gjør skrapejobben. Foto: Berit B. Njarga Vis mer

Den er oppladbar, og bruker ifølge produsenten 3 timer på å lade - som holder til 15 minutters isskraping. Etter 5-6 gangers bruk har vi fortsatt ikke ladet isskraperen, og da har den ligget i kald bil hele tiden.

Den roterende skiven skal enkelt kunne byttes ut når den er slitt.

Skraper greit

Den elektriske isskrapen er enkel i bruk: Du skrur den på ved å trykke på en knapp og fjerner beskyttelsesdekselet fra plasskiva som står for skrapingen. Deretter presser du isskrapen mot ruta for å fjerne isen.

På tynne og halvtykke islag opplever vi at den fungerer bra, selv om vi ikke syns det går spesielt fort. Det går like fort, om ikke fortere, å skrape med en tradisjonell, manuell isskrape.

På de hardeste, tykkeste isen sliter isskrapa langt mer, og vi må gå over samme område på ruta flere ganger for å få fjernet isen. Så skal det sies at en tradisjonell isskrape også vil slite på såpass tykk, vanskelig is.

God idé, manglende gjennomføring

Tanken bak Kärchers elektriske isskrape er absolutt god, og de som ikke har så mye muskelkraft i hender og armer, kunne nok ha satt pris på oppfinnelsen. Samtidig må man bruke endel kraft når man trykker isskrapa ned mot ruta. Den delen man holder i er dessuten relativt stor, og lite egnet for mindre damehender, som i undertegnedes tilfelle.

Den er altså likevel ikke så godt egnet - nettopp for de som mest kunne hatt bruk for en slik isskrape, nemlig de som ikke har så mye kraft i hender og armer.

Det som også taler imot den, er at man får i hus enda en dings som må lades opp for å fungere.

Testresultat

En god idé - som ikke leverer

Enkel lading, tåler å ligge i kald bil, enkel i bruk

Stor å holde, ikke spesielt rask

Hadde den overbevist langt mer, så la gå. Når den derimot ikke tilfører noe særlig mer enn det en vanlig isskrape gjør, til en langt høyere pris - nærmere bestemt 599 kroner, ifølge Kärchers nettside, blir det mer jobb uten at du får noe særlig mer tilbake for det.

Konklusjon

En god idé, som ikke leverer for de som faktisk trenger produktet. Men den skraper bort is, og gjør dermed jobben den er laget for, uten å imponere. Samtidig skjønner vi ikke helt den store nytten med produktet, som er nok en dings som må lades opp for å fungere.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer