TEST: Audi S3 -- Tredobbelt sportslig

Det er første gang Audi forsøker seg på en radikal GTI i Golf-klassen. La oss fort slå fast at det har de lyktes med, selv om det er rom for små forbedringer.

I tidligere tester av Audi A3 har vi pekt på nydelig balanserte kjøreegenskaper og høy morofaktor. Og selv en bil som Audi A3 med 150-hesters turbomotor var tilstrekkelig for å få våre testsjåfører til å smile bredt av glede.

Dermed var spørsmålet naturlig nok: Hva nå, når motoren er jaget opp i 210 hk, Audi har satt på dekk i dimensjonen 225/45ZR17 og både senket og breddet bilen med noen centimeter? Blir den bare en ukomfortabel nyrerister som går veldig fort rett frem, men som knapt kan se en fartsdump eller en sving før du panikkbremser for å unngå å sprette av veien eller kjøre rett frem?

Sprtslig kompakt

Svaret er nei. Vi har hatt Audi S3 til test i en uke, og har tilbakelagt rundt 1.200 kilometer på svært så vekslende føre, med alt fra tørr asfalt til såpeglatt is med snøsørpe og realt vinterføre med tørr puddersnø på toppen. Vi er imponert, men har funnet et par områder der bilen med fordel kan forbedres mye.

Dette gjelder i første rekke setet og sittestillingen, fjæringskomforten i lave hastigheter og girkassen. Mer om dette i avsnittene "Plass og komfort" og "Motor og kjøreegenskaper". Men du verden -- styreresponsen er helt fantastisk, S3 har mer enn nok muskler, og en vegholdning som få andre kan vise til i denne klassen.

Nær toppen av pallen

Av de kompakte GTI-ene troner Audi S3 på toppen av pallen i forhold til ytelse. Vi har valgt å se på biler med karosseri av typen Kombikupé og har i denne sammenhengen sett bort fra rene sportscoupéer -- der Audi også er sterkt representert med sin TT.

I første rekke er konkurrentene biler som Golf GTi -- eller enda bedre: Golf 2.8 4Motion som prismessig havner i samme klasse, Honda Civic VTi, BMW 323 Ti, Saab 9-3 Aero og Subaru Impreza 2.0 GT. Av disse er det bare Subaru Impreza som kan tukte Audi S3 med hensyn til effekt, den har 218 hk mot Audiens 210. Vi regner Impreza som en litt stor kombikupé -- ikke som en stasjonsvogn, skjønt de lærde strides om dette er riktig.

En direkte sammenligning med tekniske data og lignende har vi laget på lenken "Pris, utstyr, ytelser og konkurrenter".

Da er det bare å spenne fast sikkerhetsbeltene og bli med på turen…