TEST: Audi Allroad: Teknisk seier i terrenget

Kompromisser er bilprodusentenes evige mareritt. For biler som er beregnet for terrengbruk, står kompromisset mellom kjøreegenskaper på vanlig vei og i terreng som den vanskeligste å overkomme.

En bil med svært gode kjøreegenskaper på vei nærmer seg racerbilen. Den skal ha så lavt tyngdepunkt som mulig og relativt stiv avfjæring.

Den ultimate terrengbilen har derimot høy bakkeklaring og ditto tyngdepunkt, en klar fordel når man skal forsere større dumper og ujevnheter utenfor allfarvei. På motorveien blir en slik bil sjanseløs.

Men hvem kjører i terrenget?

Om man ser på den vanlige bilbrukeren, er det svært få som noensinne kommer til å kjøre i terrenget. De fleste kommer sjelden eller aldri utenfor en lurvete setervei, men selv på en slik vei kan en god asfaltbil få problemer.

Audi har tatt tak i denne problemstillingen, ikke minst fordi svært mange ønsker en terrengbil om ikke annet fordi den ser barsk ut og har en innebygd mulighet for terrengbruk.

Fra 14 til 21 centimeter

Audi løste problemet ved å utstyre en A6 med variabel luftfjæring, der bilens bakkeklaring kan reguleres i 4 ulike nivåer mellom 14,2 og 20,8 centimeters bakkeklaring. På sitt høyeste er det bedre bakkeklaring enn konkurrenter som Subaru Legacy Outback og Volvo V70 XC, og på sitt laveste på nivå med en standard A6.

Kompromisset mellom kjøreegenskaper på vanlig vei og i terreng er dermed løst på en måte som gjør at A6 er mer enn tilstrekkelig i alle normale situasjoner (og en del unormale) for en hvilken som helst bilist.

Kompromisset som gjenstår er pris: en Audi A6 Allroad 2.7T er 90.000 kroner dyrere enn en A6 2.7T uten tilleggsbetegnelsen Allroad.

Men så får du en del ekstra stylingelementer med på kjøpet, du får 20 hk/40 Nm ekstra -- og kanskje mer overraskende konsekvenser får det for komfort og kjøreegenskaper.

Klikk på lenkene under for å bla deg frem og tilbake i testen, som er en del av en sammenligningstest mellom Audi A6 Allroad og Volvo V70 Cross Country.