TEST: Audi A8 4.2

Nye Audi A8 er foreløpig tilgjengelig med to V8-bensinmotorer. Vi har kjørt den største.

TEST: Audi A8 4.2


Tilfeldigvis en centimeter lengre enn S-klasse og to lengre enn 7-serie, A8 måler 505 centimeter. Til tross for lengden er det det sportslige som vektlegges i Audis nye flaggskip.

Sportslig

Nest minste klasse i bilverdenen består av fire-fem biler, men hos Audi virker det som de har smalnet utvalget ytterligere ved å velge å konsentrere seg om en konkurrent; BMW 7-serie. Ved å gjøre A8 så sportslig at det blir en del av bilens image håper de kanskje at ryktet om en kjøremaskin skal nå potensielle kunder. Spørsmålet er om ikke Audi har strukket det sportslige vel langt, komforten lider litt av det stramme oppsettet.

Ingen potteskjuler

Designen er elegant, på grensen til diskré, og det er detaljer og størrelsen som avslører at det er en toppmodell du møter i trafikken. Sterkeste familielikheter er det mellom A8 og Audi A4. Nye Audi A8 gir et mer kompakt inntrykk enn konkurrentene, og uten å være det, ser den lavere ut.

Konkurrentene har stort sett valgt å skjule eksosrørmunningene. Audi A8 viser stolt frem de to store rørene V8eren trenger for å bli kvitt avfallstoffene. Vi liker biler som bekjenner sine synder i full offentlighet.

Annen verden

TEST: Audi A8 4.2


Det er ikke vanskelig å la seg skjemme bort av den luksusen Audi A8 tilbyr. Den verdenen du blir presentert som fører av denne bilen er klart annerledes enn virkeligheten i en firmabil presset under 250.000 kroners grensen. Lyden, kraften og kvalitetsfølelsen er forførende. Likevel er det kjøreegenskapene som skiller A8 fra andre biler i klassen.

Det kan du lese mer om her.