TEST: Audi A6 Avant 2.7 TDI quattro

Det er bare noen uker siden vi testet nye Audi A6 Avant 3.0 TDI - som viste seg å være en imponerende bil. Nå har vi fått tak i lillebror 2.7 TDI, som er nesten 100.000 kroner billigere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
image: TEST: Audi A6 Avant 2.7 TDI quattro


Nye Audi A6 er tilgjengelig med en bred motorpalett, hvorav tre dieselmotorer. Minstemann er 2.0 TDI, en 140-hesters motor vi kjenner godt fra en rekke andre Audi-, Skoda- og Volkswagen-modeller. Med denne motoren under panseret koster Audi A6 Avant 463.000 kroner (433.000 som sedan).

A6 3.0 TDI quattro Tiptronic: 718.000 kr

Toppmotoren er kraftpluggen 3.0 TDI, som dessverre blir langt dyrere. Audi A6 Avant 3.0 TDI leveres nemlig kun med quattro, Audis betegnelse for firehjulsdrift. Dette medvirker til at prisen kommer opp i 694.000 kroner. Med Tiptronic, Audis betegnelse for automatgir, kommer prisen opp i 718.000 kroner.

A6 2.7 TDI quattro Tiptronic: 622.000 kr

image: TEST: Audi A6 Avant 2.7 TDI quattro


Mellom disse finner vi imidlertid en helt ny motor - 2.7 TDI. Kjøpere av A6 2.7 TDI kan velge mellom forhjulsdrift og quattro samt manuell eller automatisk girkasse. Med drift på forhjulene og manuell giring koster bilen 565.000 kroner, noe som betyr at den prismessig plasserer seg midt mellom lille- og storebror. 565.000 kroner betyr nemlig at 2.7 TDI koster rundt 100.000 kroner mer enn 2.0 TDI og rundt 130.000 kroner mindre enn rimeligste utgave av 3.0 TDI.

Vårt testeksemplar hadde både firehjulsdrift og automatkasse, noe som betyr at prisen stiger til 622.000 kroner. Likevel er det nesten 100.000 kroner å spare på 2.7 TDI sammenlignet med 3.0 TDI, som med quattro og Tiptronic koster 718.000 kroner.

Hyggelig bekjentskap

image: TEST: Audi A6 Avant 2.7 TDI quattro


Også denne gangen lot vi oss imponere over A6 Avant, som ikke bare byr på gedigen plass, men som også kan skilte med et uvanlig gjennomført og ergonomisk interiør, flott finish, vakre instrumenter, displayer og knapper samt en svært høy kvalitetsfølelse. Men denne gangen var det ikke plass og komfort som skulle utprøves. Spørsmålet vi skal besvare i dag er først og fremst om 2.7 TDI-motoren er sterk nok til å utgjøre et reelt alternativ til storebror 3.0 TDI. Deretter skal vi se nærmere på hvordan bilen klarer seg mot tøffe, tyske premiumkonkurrenter.

Men først til Audis nye, sekssylindrede V6-motor.