TEST: Audi A6 Avant 1,8 T Multitronic

Multitronic trinnløs girkasse er veien Audi har valgt for at vi skal slippe kløtsjpedal i de svakest motoriserte A6-utgavene. Det fungerer godt i A6 med en liten bensinturbomotor.

TEST: Audi A6 Avant 1,8 T Multitronic
[Ugjyldig objekt (NAV)]

Audi A6 Avant har fått en forsiktig ansiktsløftning siden vi testet den sist. Det er i under ett år siden A6 ble utstyrt med mer markert dobbel grill og synlige eksosrør.

Kledelig girkasse

En trinnløs automatgirkasse ved navn Multitronic er blitt automatgiralternativet for mange av motorene i A6. Fordelene er merkbare i form av sprekere bil og lavere forbruk enn ved konvensjonell automatgirkasse, som for Audis vedkommende kalles Tiptronic. Den eneste ulempen vi kan se er at det ikke er mulig å kombinere trinnløs girkasse med Audis firehjulsdriftsystem, quattro.

Stort nok

Stasjonsvogner i størrelsklassen 480 centimeter har god plass. Audi A6 Avant er ikke blant de største i antall liter, men bagasjerommet er mer enn stort nok. Det er dessuten lett å utnytte. At andre stasjonsvogner i klassen kan skilte med høyere volum er mer en indikasjon på at A6 ikke er den nyeste bilen i klassen. Før ansiktsløftningen i fjor hadde A6 Avant levd uforandret siden introduksjonen i 1998.

Holder det?

Nesten halvannet tonn skal flyttes av en bensinmotor på 1,8 liter, i tillegg er bilen utstyrt med et slags automatgir. Det er ikke fritt for at vi var spent på om kombinasjonen vekt og Multitronic skulle ta knekken på turbomotoren vi kjenner fra andre biler i Volkswagen-konsernet. Hvordan det fungerte kan du lese om her.